Nowa piramida żywieniowa: jak wprowadzić ją w życie i zmienić złe nawyki?

oprac. maj
opublikowano: 17-02-2016, 15:35

W zaleceniach nowej piramidy warzywa okazują się ważniejsze od węglowodanów , pojawia się aktywność fizyczna, jako niezbędny element codziennego życia. Wszystko pięknie, tylko jak wprowadzić te zalecenia w życie? I jak zmienić nawyki żywieniowe?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

 W nowej piramidzie żywienia pojawiła się - u jej podstawy -  aktywność fizyczna, a warzywa i owoce awansowały na drugie miejsce, wyprzedzając węglowodany. Zdaniem ekspertów żywieniowych, właśnie ta zmiana jest najważniejsza, bo najnowsze badania wskazują na wyjątkowe zdrowotne korzyści jakie wynikają z jedzenia warzyw. Zmniejszają one ryzyko zachorowań na nowotwory,  cukrzycę, czy choroby układu krążenia.

Zobacz więcej

Pixabay/CC0 Public Domain

O nowej piramidzie czytaj też TU

 - Szczególną uwagę należy położyć na łączenie tych dwóch grup jedzenia. Węglowodany, czyli głównie zboża, spożywane bez warzyw czy owoców, choć są bardzo zdrowe nie zapewnią tak dobrego funkcjonowania organizmu, jak te spożywane łącznie z zieleniną i owocami - tłumaczy Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl, platformy z musli i kaszami. - Dziś nawet zimą dostarczenie organizmowi warzyw lub owoców nie stanowi problemu, więc cały rok możemy odżywiać się zdrowo - dodaje.

Mniej niż węglowodanów powinniśmy jeść przetworów mlecznych. Na kolejnym miejscu znalazło się mięso, ryby i nasiona strączkowe, a za nimi orzechy i oleje. W nowych zasadach żywienia jest też zalecenie stosowania ziół zamiast soli, ograniczenie mięsa i cukru oraz unikanie alkoholu. 

Zmiana nawyków żywieniowych: krok po kroku

Nowa piramida to zdrowie i ukłon w stronę najnowszych badań . Może być tylko jeden problem - jak ją wdrożyć do własnego życia? Zasady piramidy definiują szkodliwe nawyki bardzo prosto: jeśli coś robimy inaczej niż określili eksperci, to jest to zły nawyk. 

– Proces zmiany nawyków zaczyna się od świadomego koncentrowania się na swoich reakcjach. W proces ten początkowo musimy wkładać dużo wysiłku, z czasem jednak staje się on prostszy. Piramida to ułatwia, bo daje wytyczne, do których chcemy dążyć. Pokazuje model zdrowego odżywiania – tłumaczy dr Anna Januszewicz psycholog wrocławskiego Instytutu Psychodietetyki. – W kolejnym kroku próbujemy ten model wdrożyć, a potem zautomatyzować, czyli powtarzać tak długo, aż stanie się naszym nowym nawykiem – wyjaśnia psycholog.

Zmiana nawyków żywieniowych to trudne zadanie. Szczególnie dla osób, które nigdy wcześniej nie zastanawiały się nad tym jak się odżywiają, nie lubią warzyw, za to pochłaniają duże ilości słodyczy, gazowanych napojów i czerwonego mięsa, a ich jedynym sportem jest droga, jaką pokonują do samochodu. 

Zmiany wprowadzajmy stopniowo - jeden ze szkodliwych nawyków zastępujmy nowym, zdrowym zachowaniem. Za kolejną zmianę bierzmy się dopiero, kiedy uda dokonać tej pierwszej. Pierwszy sukces będzie nas motywował do podejmowania kolejnych wyzwań.

Na wypracowanie nowego nawyku przeznacz minimum trzy tygodnie. Tyle czasu potrzebuje mózg, aby wytworzyć i utrwalić nowe ścieżki neuronowe związane z danym zachowaniem.

 - Kiedy wprowadzamy zmianę wielu nawyków na raz, będziemy mieli więcej rzeczy do zapamiętania i zrobienia. Przy najmniejszym niepowodzeniu przy jednej z nich, poczujemy się zniechęceni. Poczucie porażki może zniwelować całą naszą pracę. Pracując z jednym nawykiem naraz, łatwiej opanujemy chwilowe słabości - wyjaśnia Magdalena Kuklik.

Pamiętaj, by nie oceniać się zbyt surowo. Jeśli raz, czy dwa wrócimy do starego nawyku, nie znaczy to, że wszystko, co dotychczas zrobiliśmy poszło na marne.  Trzeba zaakceptować małe wpadki i nie przejmować się nimi. Żeby wzmocnić motywację można spisać listy powodów, dla których chcemy zmienić nawyki, lub spisanie planu zmiany, rozpisanie go w czasie i monitorowanie efektów. Jeśli w chwili słabości zobaczymy wyraźne postępy, nie poddamy się tak łatwo. 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.