Dieta paleo: zalety i wady diety przodków z epoki kamienia

Rozmawiała Ewa Kurzyńska
opublikowano: 25-02-2019, 14:24

Na czym polega modna dieta paleo - dieta człowieka epoki kamienia? Jakie są jej zalety i wady? - pytamy dr Barbarę Piekło, specjalistę dietetyka.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Wśród modnych ostatnio diet wymieniana jest dieta paleo. Jakie są jej założenia?

Ważnym założeniem diety paleo jest unikanie produktów przetworzonych.
Zobacz więcej

Ważnym założeniem diety paleo jest unikanie produktów przetworzonych. iStock

Dieta paleo, której nazwa pochodzi od epoki paleolitu, potocznie nazywana jest również dietą człowieka epoki kamiennej. Ma naśladować menu naszych przodków sprzed 10 tys. lat, którzy jedli wszystko, co mogli upolować i zebrać. Twórca diety paleo dr Loren Cordain podkreśla, iż jest to sposób odżywiania opracowany na całe życie.

Dieta paleo oparta jest głównie na mięsie i rybach, a dodatkiem są produkty roślinne oraz ziarna. Rozkład energetyczny w diecie paleo powinien wyglądać następująco:

  • 55 proc. wartości energetycznej powinno pochodzić z mięsa i produktów zwierzęcych oraz owoców morza,
  • 15 proc. z warzyw,
  • 15 proc. z owoców,
  • 15 proc. z orzechów i nasion

W założeniach diety paleolitycznej przeczytamy, że ważnym jej aspektem jest unikanie zbóż, strączków i nabiału oraz produktów przetworzonych czy modyfikowanych genetycznie. Podczas stosowania diety paleo powinno się sięgać po naturalne produkty.

Jakie są zalety diety paleo?

Zdania ekspertów: lekarzy, dietetyków oraz trenerów personalnych są bardzo podzielone w kwestii samego stosowania diety paleo. Niemniej jednak jej założenia pozwalają przedstawić następujące zalety jej stosowania:

  • eliminacja produktów bogatych w cukry rafinowane,
  • usunięcie z jadłospisu półproduktów oraz wysoko przetworzonej żywności,
  • ograniczenie spożywania soli, a najlepiej eliminacja jej z menu,
  • unikanie tłuszczów rafinowanych,
  • przygotowywanie potraw zgodnie z zasadą niskiego indeksu glikemicznego,
  • unikanie produktów ciężkostrawnych,
  • zwiększone spożycie potasu oraz błonnika.

Jakie są wady diety paleo?

Do wad diety paleo możemy zaliczyć:

  • zbyt dużą podaż białka, które może obciążyć funkcjonowanie wątroby i nerek,
  • zwiększone spożycie ryb może spowodować zatrucie organizmu metalami ciężkimi,
  • możliwa jest hipercholesterolemia, zaburzenia profilu lipidowego krwi,
  • niedobory składników mineralnych, głównie wapnia, niedobory witaminy D, przez co rośnie ryzyko osteoporozy, krzywicy, złamań,
  • występowanie nasilonej ketozy,
  • zwiększona podaż mięsa czerwonego wpływa na wzrost ryzyka rozwoju niektórych nowotworów w organizmie człowieka.

Jak długo można być na diecie paleo? Kto nie powinien jest stosować nawet przez krótki czas?

Twórcy diety paleo wspominają, iż nie jest to do końca dieta (słowo dieta kojarzy się z krótkotrwałym etapem), a zamiana sposobu żywienia, która powinna trwać do końca życia. Jednak zdaniem większości specjalistów (lekarzy, dietetyków) dieta paleolityczna jest nieodpowiednia dla osób z:

  • nadwagą,
  • otyłością,
  • nietolerancjami pokarmowymi,
  • cukrzycą,
  • zespołem metabolicznym oraz innymi chorobami.

Szczególnie niebezpieczna dieta paleo jest to dla osób z chorobami metabolicznymi, które nie są pod opieką doświadczonego dietetyka.

ZOBACZ TAKŻE:

Długotrwała dieta niskowęglowodanowa niekorzystna dla zdrowia

Gluten? Nie taki straszny

Modna dieta warzywno-owocowa grozi efektem jo-jo i utratą masy mięśniowej

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Rozmawiała Ewa Kurzyńska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.