Cała prawda o jajkach

Iwona Kazimierska
opublikowano: 20-04-2019, 07:29

Jajka to nieodłączny element Świąt Wielkanocnych. Przez pewien czas znajdowały się na czarnej liście produktów, których spożycie należy ograniczać z powodu dużej zawartości cholesterolu. Zgodnie z aktualną wiedzą wydaje się, że to najlepszy wzorzec białka, jakie powinniśmy spożywać.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Jajko jest bogate w witaminy A, E, D, K, B2, B12, składniki mineralne – fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk, selen oraz beta-karoten i luteinę.

WHO dopuszcza jedzenie ok. 10 jajek tygodniowo.
Zobacz więcej

WHO dopuszcza jedzenie ok. 10 jajek tygodniowo. iStock

Czy cholesterol w jajkach jest szkodliwy?

Jedno jajko zawiera ok. 200 mg cholesterolu, a więc dużo. Wykazano jednak, że większy wpływ na stężenie cholesterolu LDL we krwi mają nasycone kwasy tłuszczowe oraz wielonienasycone kwasy w postaci trans w porównaniu z cholesterolem w diecie. W jednym jajku średniej wielkości (ok. 50 g) znajduje się ok. 5 g tłuszczu, ale jedynie 0,1 g szkodliwych nasyconych tłuszczy. Aż 30 proc. związków tłuszczowych w żółtku stanowi lecytyna, która skutecznie chroni ścianki naczyń krwionośnych przed miażdżycą.

Jajko - źródło pełnowartościowego białka

12 proc. – przeciętnie tyle dziennego zapotrzebowania organizmu człowieka na białko zapewnia jedno jajko. Jedno przeciętne 50-gramowe jajko zawiera ponad 7 g białka, z czego więcej tego składnika znajduje się w żółtku niż w białku. Białko jajka jest pełnowartościowe, ponieważ zawiera zestaw aminokwasów niezbędnych do funkcjonowania ludzkiego organizmu, który nie jest w stanie ich samodzielnie produkować.

Czy osoby na diecie mogą jeść jajka?

4 minuty to optymalny czas gotowania kurzego jajka, który pozwala zachować wszystkie jego wartości odżywcze. 78 kcal wynosi wartość energetyczna gotowanego jajka, więc z powodzeniem może ono być składnikiem diet redukujących masę ciała.

Ile jajek można jeść tygodniowo?

Światowa Organizacja Zdrowia dopuszcza obecnie jedzenie 10 jajek tygodniowo. Trzeba jednak pamiętać, że znajdują się one w produktach przetworzonych, np. makaronach czy ciastach.

Badania kliniczne pokazują, że zarówno osoby zdrowe, jak i obciążone ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych mogą odnieść korzyści z jedzenia jajek, pod warunkiem że są one składnikiem ogólnie zdrowej diety (przede wszystkim ze zmniejszoną podażą nasyconych kwasów tłuszczowych).

Statystyczny Polak zjada ok. 160 jaj rocznie, Francuzi i Włosi – 215. Światowym liderem spożycia jajek jest Meksyk, gdzie na jednego mieszkańca przypada 370 jajek w ciągu roku.

POLECAMY TAKŻE:

Jaka dieta ma korzystny wpływ na zdrowie sercowo-naczyniowe

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Iwona Kazimierska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.