Zdrowe gotowanie

oprac. maj
opublikowano: 03-03-2016, 00:00

Jak gotować, aby zachować jak największą ilość wartości odżywczych. Jakich błędów unikać w kuchni? Czy istnieją proste sposoby na przyrządzanie zbilansowanego jedzenia? Na pytania odpowiada Katarzyna Zadka, specjalista ds. żywienia programu Winiary „Żyj smacznie i zdrowo”.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Warzywa najlepiej gotować w małej ilości wrzątku - to pozwala na zmniejszenie strat składników odżywczych. Im krócej, tym lepiej.  Najbardziej preferowanym sposobem przygotowywania warzyw jest gotowanie na parze oraz blanszowanie (zanurzenie warzyw we wrzącej wodzie na kilka minut, a następnie zahartowanie ich w zimnej wodzie). Metody te pomagają zachować i składniki odżywcze i odpowiednią strukturę warzyw.

Zobacz więcej

Pixabay/CC0 Public Domain

Tego nie rób!

Najczęściej popełniane błędy w kuchni to smażenie, szczególnie w głębokim tłuszczu.  Wysoka temperatura oraz długi czas obróbki mogą przyczynić się do wytwarzania związków o działaniu rakotwórczym fachowo nazywanych Wielopierścieniowymi Węglowodorami Aromatycznymi (WWA).
Istotne jest, jakiego oleju używamy do smażenia. Najlepsze są rafinowane, czyli takie, które zostały oczyszczone. Pozbawione są one składników obniżających temperaturę dymienia, czyli momentu, w którym tłuszcz zaczyna sie palić. Dzięki temu można użyć ich do tego rodzaju obróbki termicznej. Oleje nierafinowane w trakcie podgrzewania zaczynają sie palić i tracą swoje cenne właściwości. Wybierajmy rafinowaną oliwę z oliwek, olej rzepakowy. Odpowiednie będzie też masło klarowane. Dobrym rozwiązaniem jest także używanie wysokiej jakości patelni, umożliwiającej beztłuszczowe smażenie.

Pełnowartościowe nie znaczy bez smaku

Do najpopularniejszych w Polsce przypraw nadal należą sól i pieprz - powinny być one dodatkiem, pomagającym wydobyć smak, a nie sprawiać, że potrawa będzie przez nie zdominowana. Rekomendowana ilość soli, której nie powinniśmy przekraczać w dziennym menu to 5 g. Zazwyczaj niestety tę normę niemal trzykrotnie przekraczamy.

 Warto rozważyć zastosowanie ziół, które nie tylko wzbogacą walory smakowe potrawy, ale także dostarczą cennych składników. Aby odpowiednio wydobyć smak ziół, powinniśmy dodawać je pod koniec gotowania. Jeśli chcemy wzbogacić danie o oryginalny smak, możemy pokusić się o dodanie orientalnych przypraw jak curry, kurkuma, czubryca czy sumak. 

Triki, które ułatwią gotowanie

Chcąc zabielić zupę, zamiast tłustej śmietany, używajmy jogurtu naturalnego, który ma tylko 2% tłuszczu. Przygotowując kotlety, zrezygnujmy z panierki. Mięso samo w sobie zawiera dużo wody, więc, w przeciwieństwie do bułki tartej, nie wchłonie tłuszczu.

W kuchni liczy się umiejętne planowanie. Nagrzanie piekarnika czy zagotowanie wody jest czasochłonne, dlatego warto pomyśleć o tym już na samym początku. Organizację pracy ułatwi także przygotowanie niezbędnych naczyń. Jeśli na obiad planujemy mięso, możemy natrzeć je przyprawami dzień wcześniej, żeby podczas przygotowywania posiłku nie tracić już na to czasu.

Gotowanie ułatwimy sobie wyposażając naszą spiżarkę w odpowiednie produkty. Dobrze jest w zapasach mieć zawsze dostępne kasze, makarony, suche rośliny strączkowe, przyprawy, mrożone warzywa czy mięso. Dzięki takim produktom, nawet jeśli nie będziemy mieli czasu na zrobienie zakupów, będziemy mogli szybko wyczarować pełnowartościowy posiłek z tego, co już mamy.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.