Zakłócenia rytmu dobowego zwiększają ryzyko zaburzeń nastroju

EG
aktualizacja: 18-05-2018, 15:31

Na łamach czasopisma „The Lancet Psychiatry” ukazały się badania brytyjskich naukowców, którzy udowodnili w nich, że zakłócenia snu i rytmu dobowego są powiązane z częstszym ryzykiem zachorowania na depresję, a nawet chorobę afektywną dwubiegunową.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Naukowcy przebadali w latach 2013-2015 grupę ponad 91 tysięcy mieszkańców Wielkiej Brytanii. Uczestnikom wręczono urządzenie mające monitorować ich rytm dobowy. Ci z badanych, których szczyt aktywności przypadał nocą, zostali przyporządkowani do grupy osób z zakłóceniami rytmu dobowego. Dalsze analizy wykazały, że byli oni od 6 do 10 proc. bardziej narażeni na zaburzenia nastroju w porównaniu od tych, którzy najbardziej aktywni byli w ciągu dnia. Nocne marki biorące udział w badaniu opisywali się jako osoby w większym stopniu mające poczucie osamotnienia i ogólnego przygnębienia oraz bardziej niestabilne emocjonalnie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nocny marek częściej choruje i ma większe ryzyko śmiertelności

Trudno zaprzeczyć temu, że rytm dobowy ma ogromny wpływ na nasz organizm. Zależy od niego nie tylko nasz nastrój, ale także gospodarka hormonalna i przebieg procesów metabolicznych. Niestety współcześnie przywiązujemy do tego coraz mniejszą wagę – późnymi popołudniami i wieczorami, zamiast odpoczywać i przygotowywać się do snu – często pracujemy lub angażujemy się w dynamiczne aktywności, co skutkuje zaburzeniami snu, a czasami chroniczną bezsennością.

Co zrobić, by polepszyć jakość swojego snu?

Kładź się spać i wstawaj o tych samych lub zbliżonych godzinach, nawet w dni wolne od pracy,

Nie używaj przed snem laptopów i smartfonów, emitowane przez nie niebieskie światło zakłóca wydzielanie melatoniny,

Sypialnia powinna ci służyć wyłącznie do snu i odpoczynku, a nie aktywności związanych z codziennym życiem,

Wieczorem zrezygnuj z kawy i mocnej herbaty,

Nie zasłaniaj szczelnie okien w sypialni, niech wpada do niej poranne słońce - to pomoże zsynchronizować się twojemu wewnętrznemu zegarowi z rytmem dnia,

Wypracuj swoją wieczorną rutynę, która pozwoli ci zwolnić obroty i da mózgowi sygnał, że przyszła pora spania.

Źródło: BBC

PRZECZYTAJ TAKŻE: Witamina B6 pomaga zapamiętać sny

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
Tematy
Puls Medycyny
Psychologia i psychiatria / Zakłócenia rytmu dobowego zwiększają ryzyko zaburzeń nastroju
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.