Modyfikując dietę możemy zmniejszyć stężenie cholesterolu nawet o 20 proc.

opublikowano: 09-03-2022, 14:58

Dietą możemy zminimalizować stężenie cholesterolu o maksymalnie 20 proc. - mówi dr n. med. Aleksandra Gąsecka van der Pol z I Katedry i Kliniki Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

  • Pacjenci z wysokim stężeniem trójglicerydów powinni zrezygnować z alkoholu w jakiejkolwiek postaci.
  • Za wzrost cholesterolu LDL, zwanego potocznie „złym”, odpowiadają przede wszystkim pokarmy zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, np. wędliny oraz produkty obfite w tłuszcze trans, które znajdziemy w fast foodach czy w gotowych wypiekach cukierniczych.
  • Jeżeli chcemy zwiększyć stężenie frakcji „dobrego” cholesterolu HDL, to kluczowa jest regularna aktywność fizyczna, rzucenie palenia i ograniczenie słodyczy w diecie.
  • Zdecydowana większość z całkowitej puli cholesterolu w naszym organizmie stanowi cholesterol endogenny, syntezowany głównie w wątrobie, skórze i jelitach. Jego dzienna produkcja sięga 1,5 g. Resztę dostarczamy wraz z pożywieniem. Wytyczne wskazują, że spożycie cholesterolu należy ograniczyć do maksymalnie 300 mg na dzień, zwłaszcza gdy mamy zaburzenia lipidowe.

Jakie pokarmy lub grupy produktów najbardziej sprzyjają wzrostowi aterogennych frakcji cholesterolu, zwiększających ryzyko rozwoju miażdżycy?

Kardiologia
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
×
Kardiologia
Wysyłany raz w miesiącu
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

– Winowajców mamy przede wszystkim trzech. To pokarmy zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, produkty mięsne takie jak kiełbasy, salami, bekon, żeberka, pełnotłusty nabiał, jaja. Warto mieć świadomość, że na każdy 1 proc. energii pochodzącej z nasyconych kwasów tłuszczowych cholesterol LDL rośnie nam o 1 do 1,5 mg/dl. Drugim winowajcą są tzw. nienasycone kwasy tłuszczowe o konstelacji trans, które w przyrodzie występują bardzo rzadko, natomiast ich głównym źródłem w pożywieniu są twarde margaryny, gotowe wypieki cukiernicze, fastfoody. Trzecim winnym są słodycze, mające co prawda neutralny wpływ na LDL-C, ale istotnie podwyższające stężenie trójglicerydów – dodaje dr Aleksandra Gąsecka van der Pol.

Z kolei jeżeli chcemy zwiększyć stężenie frakcji HDL, potocznie zwanej „dobrym cholesterolem”, kluczowa jest regularna aktywność fizyczna, rzucenie palenia i ograniczenie ilości słodyczy w diecie.

– Przy czym badania pokazują, że najlepsze wyniki mają osoby, u których HDL-C oscyluje w graniach 40-60 mg/dl. To nie jest zatem tak, że im wyższa będzie ta frakcja, tym najlepiej dla zdrowia – zwraca uwagę specjalistka.

A co z alkoholem? Czy przy zaburzeniach lipowych z diety należy bezwzględnie wykluczyć trunki z „procentami”?

W przypadku pacjentów z hipertriglicerydemią zalecana jest całkowita rezygnacja z alkoholu. Natomiast jeżeli mamy dobry profil lipidowy, to np. wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego nie zabraniają go całkowicie, bo tzw. jedna jednostka alkoholu jest dopuszczalna kilka razy w tygodniu. Z drugiej jednak strony mamy coraz więcej danych, że alkohol w każdej ilości, także niewielkiej, wpływa proarytmicznie. Przykładowo, na kongresie Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego zaprezentowano wyniki badania Holiday, które pokazało, że już jeden kieliszek piwa czy jedna butelka piwa zwiększały ryzyko migotania przedsionków – mówi dr Aleksandra Gąsecka van der Pol.

Więcej w materiale wideo. Zapraszamy do oglądania.

POLECAMY TAKŻE: Zdrowy styl życia to lepsza kontrola profilu lipidowego

Prof. Artur Mamcarz: są twarde dane, że aktywność fizyczna jest lekiem

Regularne spożywanie niewielkich ilości alkoholu działa destrukcyjnie na mózg

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.