Fundacja na rzecz Praw Ucznia apeluje do resortu edukacji o wprowadzenie opieki psychologicznej w szkołach

EG/PAP/Szymon Ździebłowski
opublikowano: 09-04-2021, 08:22

O podjęcie bardzo pilnych działań w zakresie wprowadzenia opieki psychologicznej do wszystkich polskich szkół dla dzieci i młodzieży apeluje do szefa resortu edukacji i nauki Przemysława Czarnka prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia Mikołaj Wolanin.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

"Być może nie uda się, by w każdej placówce psycholog czy psycholożka byli zatrudnieni na cały etat, ale już jego połowa z pewnością sprawi, że osoby uczęszczające do konkretnej szkoły będą mogły poradzić się osoby kompetentnej i uzyskać pomoc pierwszego kontaktu polegającą bardziej na doradztwie, poradzie czy wskazaniu miejsca, gdzie dana osoba z danym kłopotem powinna się udać" - pisze prezes Fundacji na rzecz Praw Ucznia i tegoroczny maturzysta Mikołaj Wolanin w piśmie, które organizacja skierowała w czwartek 8 kwietnia do ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka.

iStock
iStock

Opieka psychologiczna w każdej szkole

Mikołaj Wolanin zaapelował do szefa resortu nauki o podjęcie bardzo pilnych działań w zakresie wprowadzenia opieki psychologicznej do wszystkich polskich szkół dla dzieci i młodzieży. Przypomniał, że rząd Zjednoczonej Prawicy zobowiązał się w każdej szkole byli i psycholog, i pedagog.

"Zapowiadała to jeszcze pani minister Zalewska w 2018 roku. Niestety wtedy nie udało się tej innowacji wprowadzić. Dziś jednak przychodzi na to najwyższy czas. (...) Niech nigdy więcej żaden nastolatek nie targa się na swoje życie!" - czytamy w liście.

Mikołaj Wolanin wskazuje, by wprowadzić konieczne zmiany do polskiego systemu oświaty, w tym poprzez zobligowanie wszystkich szkół do zatrudnienia w swoich murach psychologa bądź psycholożki, zwiększając na ten cel wymiar subwencji oświatowej. Kierowana przez niego organizacja przygotował niezbędną nowelizację w tym zakresie.

Prezes fundacji podkreślił, że — zgodnie z danymi z Systemu Informacji Oświatowej — w 2019 roku osób zatrudnionych w oświacie na stanowisku psychologa było 10 874 osób.

"Szkół dla dzieci i młodzieży jest natomiast ponad 20 000. To oznacza, że z fachowej opieki pierwszego kontaktu (tego dostępnego w szkole, a nie na zewnątrz, gdzie mierzymy się z dużymi kolejkami i odległymi terminami wizyt) nie może korzystać niemal połowa polskich uczniów i uczennic" - napisał.

Zaznaczył, że obecnie - w okresie pandemii - opieka psychologiczna "jest bardziej niż potrzebna." "Od ponad roku zmagamy się bowiem z zatraceniem kontaktów społecznych, pozostawaniem w domach oraz nauką zdalną, co jeszcze bardziej sprzyja rozwijaniu się wszelkich kłopotów ze zdrowiem psychicznym u uczniów i uczennic" - podkreślił.

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Wsparcie dla uczniów, szkolenia dla nauczycieli

Mikołaj Wolanin kierując słowa do ministra Czarnka napisał, że nie ma czasu na przeprowadzanie badań potrzeb na losowej grupie osób uczących się i dopiero potem wprowadzanie konkretnych rozwiązań ani na prowadzenie długo trwającej, ze swojej specyfiki, ani na prowadzenie zbiórki 100 000 podpisów pod obywatelskim projektem ustawy, która umożliwiłaby wprowadzenie psychologów do każdej szkoły.

"Dziś jest czas na zdecydowane i bardzo pilne działania w zakresie ochrony zdrowia psychicznego dzieci oraz młodzieży. Wszyscy przecież chcielibyśmy, by Polska nie była krajem przegrywającym z depresją i innymi chorobami psychicznymi, lecz państwem, które kompleksowo troszczy się o zdrowie psychiczne swoich obywateli, w szczególności tych najmłodszych" - zauważył.

W połowie marca minister Czarnek ogłosił, że kierowany przez niego resort przeznaczy w tym roku na program wsparcia psychologicznego dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców 15 mln zł. Zapowiedział badania diagnostyczne, pomoc dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli. Poinformował wówczas, że program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów i nauczycieli będzie się składał z trzech etapów.

"Etap pierwszy to diagnoza problemów uczniów i podział na grupy o różnym nasileniu problemów, bieżące wsparcie uczniów w odbudowaniu relacji rówieśniczych. W etapie drugim nastąpi opracowanie modelu wsparcia, a także przeprowadzone zostaną szkolenia nauczycieli i specjalistów. Odbędą się też konsultacje z rodzicami. W etapie trzecim będzie dojdzie pomoc specjalistyczna" – podał.

Minister zapowiedział ponad 100 tys. godzin na pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży biorących udział w programie i 10 tys. godzin szkoleń dla nauczycieli.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Reforma psychiatrii dzieci i młodzieży w dużym stopniu opiera się na psychologach

W czasie COVID-19 nie zapominajmy o psychiatrii wieku rozwojowego

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.