Zasady żywienia dzieci w wieku 1-3 lat: są najnowsze wytyczne PAN

Katarzyna Lisowska/PAN
opublikowano: 29-08-2022, 13:50

Jak długo karmić dziecko piersią? Jakiej wielkości porcje pokarmu będą odpowiednie dla 2-3 latka? Ile dziecko powinno jeść owoców i warzyw? - odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące żywienia w okresie poniemowlęcym udzielają w najnowszym stanowisku eksperci Komitetu Nauk o Żywieniu Człowieka PAN.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Prawidłowe żywienie w czasie 1000 pierwszych dni życia dziecka warunkuje ich optymalny rozwój.
Prawidłowe żywienie w czasie 1000 pierwszych dni życia dziecka warunkuje ich optymalny rozwój.
Fot. iStock

Komitetu Nauk o Żywieniu Człowieka PAN w stanowisku w sprawie zasad żywienia dzieci w wieku 1-3 lat zwraca uwagę, że żywienie w okresie poniemowlęcym powinno uwzględniać to, jak rozwija się układ pokarmowy dziecka. Choć już po 36. tygodniu życia płodowego jest on gotowy do podjęcia podstawowych funkcji trawienia i wchłaniania, to nadal intensywnie się rozwija. Stąd istotne jest w tym okresie życia dziecka dostosowanie sposobu żywienia do wielkości porcji, liczby posiłków, zapewnienie wysokiej jakości produktów i składu posiłków stymulującego rozwój tego układu. Według WHO pojemność żołądka, a tym samym wielkość posiłku, można w przybliżeniu określić przyjmując założenie, że kilogram masy ciała dziecka odpowiada 30 ml pojemności żołądka.

Co zaleca PAN w sprawie żywienia dzieci w wieku 1-3 lat?

Naukowcy opracowali zalecenia dotyczące żywienia dzieci w okresie poniemowlęcym. Zawarli je w następujących punktach.

  • Prawidłowe żywienie w czasie 1000 pierwszych dni życia dziecka warunkuje ich optymalny rozwój psychosomatyczny i obniża ryzyko wystąpienia chorób dietozależnych.
  • Karmienie piersią wraz z rozszerzaniem diety dziecka zabezpiecza wszystkie potrzeby żywieniowe, z wyjątkiem witaminy D.

Eksperci PAN zwracają uwagę, że korzyści płynące z karmienia piersią w pierwszym roku życia są dobrze udokumentowane. Wyniki badań wskazują, że karmienie mlekiem kobiecym przynosi wiele korzyści dla matki i dziecka nie tylko w pierwszym roku życia. Brakuje jednak podstaw naukowych, które pozwoliłyby na dokładne określenie, kiedy należy całkowicie zakończyć karmienie piersią.

Według zaleceń wskazane jest dokarmianie dziecka mlekiem matki do ukończenia 2. roku życia lub dłużej, tak długo jak jest to pożądane przez matkę i dziecko, przy czym liczba karmień może wynosić 3-6/24 h.

  • W drugim roku życia zadbaj o urozmaiconą konsystencję produktów. Żucie i gryzienie pokarmów kształtuje właściwą motorykę jamy ustnej dziecka.
  • Kształtuj właściwe zachowania żywieniowe dziecka poprzez równomierne rozplanowanie posiłków w ciągu dnia.
  • Przygotowując dziecku posiłki sięgaj po żywność świeżą, lokalną, mało przetworzoną, bogatą w pełnowartościowe białko, wielonienasycone kwasy tłuszczowe n-3 i n-6, węglowodany złożone, błonnik pokarmowy, witaminy, składniki mineralne oraz związki bioaktywne. Podstawą prawidłowego żywienia dzieci jest wykorzystanie żywności ze wszystkich grup – produkty zbożowe, mleczne, mięso, ryby, jaja, warzywa, owoce, tłuszcze.
  • Unikaj zbyt częstego spożycia przez dziecko takich produktów jak: sól, cukier, przetwory mięsne niskiej jakości, słodzone napoje gazowane, herbatki ziołowe, grzyby, napoje roślinne. Napoje roślinne z nasion soi, orzechów, ryżu, zbóż nie pokrywają podstawowego zapotrzebowania dziecka na składniki odżywcze.
  • Zaspokajaj pragnienie dziecka podając mu wodę (np. źródlaną lub mineralną, nisko- lub średniozmineralizowaną). Nie używaj wody mineralnej do gotowania.
  • Niedobory składników odżywczych koryguj urozmaicając dietę lub podając żywność wzbogacaną w brakujące dziecku składniki odżywcze.
  • Suplementuj witaminę D. Pamiętaj, że suplementacja preparatami innych witamin lub preparatami witaminowo-mineralnymi nie jest wskazana dla całej populacji.
  • Zadbaj o odpowiednią podaż energii i białka z pożywienia. Unikaj nadmiernego spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cukrów prostych i dwucukrów, które zwiększają ryzyko chorób dietozależnych.
  • Monitoruj rozwój fizyczny dziecka (pomiar masy i wysokości ciała). W porozumieniu z pediatrą bądź dietetykiem koryguj nieprawidłowości w rozwoju.
  • Dziecko odwzorowuje nawyki żywieniowe rodziców. W codziennym odżywianiu dawaj dziecku dobry przykład.
  • Promuj codzienną aktywność fizyczną na świeżym powietrzu.
  • Zadbaj o higienę snu. Odpowiednia jakość i liczba godzin snu we wczesnym dzieciństwie może poprawić odporność i zmniejszyć ryzyko otyłości w przyszłości.

Eksperci PAN opublikowali także tabelę z całodziennymi racjami pokarmowymi wyrażonymi w produktach dla dzieci w wieku 1-3 lata według różnych zaleceń [g/dzień]

Źródło: PAN

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dieta ketogeniczna może wesprzeć terapię epilepsji?

Dieta DASH: najzdrowsza dieta świata?

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.