Rektor WUM chce debaty o komunikacji lekarz-pacjent. Dr Doroszewska: pacjenci nie chcą, by lekarz był “władcą”

JW/PAP
opublikowano: 08-06-2022, 15:13

Prof. Zbigniew Gaciong, rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, namawia do debaty z udziałem najważniejszych przedstawicieli systemu ochrony zdrowia na temat komunikacji między personelem medycznym i pacjentem. To, że może ona ulec poprawie, nikt nie ma wątpliwości, ale na pytanie “jak”, odpowiedzieć trudniej - szczególnie w dobie obłożenia lekarzy czynnościami biurokratycznymi.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Lepsza komunikacja poprawia skuteczność leczenia i jakość opieki, bo pacjent bardziej stosuje się do zaleceń lekarza i mocniej się angażuje skomplikowaną diagnostykę i terapię.
Fot. Pixabay

– Jestem przekonany, że nie ma dobrej i nowoczesnej medycyny bez skutecznej komunikacji między personelem medycznym i pacjentem – powiedział w środę (8 czerwca) rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Zbigniew Gaciong. Przekonuje do wszechstronnej debaty na ten temat w ochronie zdrowia.

Poprawa komunikacji na linii lekarz-pacjent przynosi korzyści obu stronom

Rektor WUM mówił o tym podczas śniadania prasowego zorganizowanego w związku z publikacją zaproponowanej przez uczelnię strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami”. Przedstawiono w niej najważniejsze rekomendacje dotyczące poprawy relacji chorych z personelem medycznym.

Prof. Zbigniew Gaciong namawia do debaty na ten temat z udziałem najważniejszych przedstawicieli systemu ochrony zdrowia, a także podjęcia działań służących poprawie relacji personelu medycznego z pacjentami. Jak zaznaczał: służy to dobru pacjentów, jak i wysokiej jakości opieki medycznej. Może też przyczynić się do zmniejszania liczby skarg zgłaszanych przez pacjentów do izb lekarskich, Rzecznika Praw Pacjenta, a nawet do sądów. - Bo często wynikają one z braku właściwej relacji i komunikacji – powiedział.

– Właściwa komunikacja jest ważna dla wszystkich stron procesu terapeutycznego – zaakcentował. I nie chodzi w niej jedynie o większy komfort i lepsze samopoczucie pacjentów, jak też lekarzy, pielęgniarek i całego personelu medycznego. Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego zwrócił uwagę, że lepsza komunikacja poprawia skuteczność leczenia i jakość opieki, bo pacjent bardziej stosuje się do zaleceń lekarza i mocniej się angażuje skomplikowaną diagnostykę i terapię. Korzysta na tym również budżet państwa, gdyż bardziej skuteczne leczenie obniża koszty opieki medycznej.

Prof. Zbigniew Gaciong powołał się na badania wykazujące, że lekarze po szkoleniu w lepszej komunikacji z pacjentami lepiej leczą. Sprawdzono to na przykładzie nadciśnienia tętniczego krwi. W tej powszechnie występującej chorobie bardzo ważna jest współpraca pacjenta z lekarzem, ponieważ wymaga długotrwałego zażywania leków, do końca życia. A skutkiem źle leczonego nadciśnienia jest często zawał serca i udar mózgu.

Współautorka strategii „Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami” dr Antonina Doroszewska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego powiedziała dziennikarzom, że na budowaniu lepszych relacji z pacjentem korzystają też lekarze. - Stwierdzono, że rzadziej zdarza się u nich wypalenie zawodowe – zaznaczyła.

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Co to znaczy dobra relacja lekarza z pacjentem? Kluczowe są empatia i umiejętności komunikacyjne

Eksperci przyznali, że w odpowiedniej komunikacji z pacjentem i leczeniu kluczowe znaczenie ma empatia personelu medycznego, jak również konkretne umiejętności w tym zakresie. Wielu umiejętności w komunikowaniu można jednak się na uczyć, zarówno na studiach medycznych, jak i w szkoleniu podyplomowym. - Empatii też można się nauczyć – zapewniała dr Antonina Doroszewska.

W Warszawskim Uniwersytecie Medycznym od roku akademickiego 2018/2019 prowadzone jest szkolenie studentów w zakresie umiejętności komunikowania się od pierwszego roku studiów. Jak zapewniła dr Antonina Doroszewska, nie polega ono wyłącznie na wysłuchiwaniu wykładów. Prowadzone są także warsztaty praktyczne, na przykład symulacje różnego typu konsultacji lekarskich z udziałem osób pełniących rolę pacjentów.

Specjalistka wyjaśniała, że studenci i lekarze muszą nauczyć się trudnej sztuki komunikowania się z pacjentem w krótkim czasie. Według dostępnych w Polsce danych – poinformowano podczas spotkania – przeciętna wizyta lekarska trwa około 10 minut. W tym czasie lekarz musi zbadać i zdiagnozować pacjenta, przekazać mu informacje o jego stanie zdrowia, ustalić plan dalszego postępowania, wypełnić dokumentację medyczną i wystawić receptę. - Bardzo ważne jest zatem, by ten niewielki czas przeznaczony na rozmowę wykorzystać efektywnie – tłumaczyła dr Antonina Doroszewska.

Lekarz władcą, pacjent klientem - tego chorzy nie chcą

Na pytanie, czego najbardziej potrzebują pacjenci, specjalistka powiedziała, że przede wszystkim nie tego, by lekarz był władcą, a pacjent jedynie jego klientem. To już przeszłość. W sondażu przeprowadzonym na potrzeby strategii tak odpowiedziało jedynie odpowiednio 2 i 4 proc. ankietowanych. Aż 33 proc. pacjentów oczekuje, by zajmujący się nim lekarz był profesjonalistą, a co czwarty – żeby był jego opiekunem.

Według rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego dla pacjenta najważniejsze jest poczucie bezpieczeństwa. - Musi on wiedzieć gdzie się udać i czego może oczekiwać – zaznaczył. Przyznał, że spada w naszym kraju zaufanie do lekarzy. - Polska pod tym względem jest w Europie na przedostatnim miejscu, tuż przed Rosją - ostrzegał. Dodał, że rośnie natomiast prestiż zawodu pielęgniarek.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Biurokracja kradnie lekarzom czas, a chorzy czują się zaniedbani. “Gdzieś pomiędzy” są pielęgniarki [RAPORT]

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.