Środki czyszczące zmieniają mikrobiom dzieci i zwiększają skłonność do nadwagi

Paweł Wernicki, PAP
opublikowano: 21-09-2018, 15:43

Stosowane w domach środki dezynfekujące mogą przyczyniać się do nadwagi u dzieci, ponieważ zmieniają ich mikrobiom – wynika z badań opublikowanych w "Canadian Medical Association Journal”.

W oparciu o badanie Canadian Healthy Infant Longitudinal Development (CHILD), kanadyjscy naukowcy przeanalizowali florę jelitową 757 niemowląt w wieku 3-4 miesięcy oraz ich wagę w wieku 1 roku i 3 lat. Obserwowali też ekspozycję na środki dezynfekujące, detergenty i przyjazne dla środowiska produkty do czyszczenia stosowane w domach. Wagę dzieci porównywano z siatkami centylowymi indeksu masy ciała (BMI) Światowej Organizacji Zdrowia.

Zobacz więcej

Niemowlęta żyjące w gospodarstwach domowych, w których używano ekologicznych środków czyszczących, miały inny mikrobiom i były mniej podatne na nadwagę jako dzieci niż niemowlęta narażone na kontakt z chemicznymi środkami dezynfekującymi. iStock

Zmiany flory jelitowej u 3-4 miesięcznego dziecka (mniej bakterii Haemophilus i Clostridium, ale więcej Lachnospiraceae) były najbardziej związane z częstym stosowaniem w gospodarstwie domowym środków dezynfekcyjnych (chodzi zarówno o środki czyszczące, jak i nasycone środkami bakteriobójczymi chusteczki do pielęgnacji niemowląt). Ponad 80 proc. kanadyjskich gospodarstw domowych używa zawierających czynniki dezynfekujące środków czyszczących przynajmniej raz w tygodniu. Do organizmu dzieci trafiają one najprawdopodobniej w formie aerozolu lub poprzez kontakt z powierzchnią, na której osiadły (w przypadku dezynfekujących chusteczek – przez bezpośredni kontakt ze skórą).

Badacze zaobserwowali wzrost odsetka bakterii Lachnospiraceae wraz z częstszym używaniem środków dezynfekujących. Podobnego związku nie stwierdzono w przypadku detergentów ani środków czyszczących przyjaznych dla środowiska.

„Okazało się, że dzieci mieszkające w gospodarstwach domowych, w których środków dezynfekcyjnych używano przynajmniej raz w tygodniu, w wieku 3-4 miesięcy dwa razy częściej miały wyższe poziomy mikroorganizmów jelitowych Lachnospiracea. Natomiast, kiedy miały 3 lata, ich wskaźnik masy ciała był większy niż dzieci, które jako niemowlęta nie były narażone na intensywny kontakt ze środkami dezynfekującymi” – powiedziała dr Anita Kozyrskyj z University of Alberta, główny badacz w projekcie SyMBIOTA, badającym wpływ zmian mikrobiomu jelitowego na zdrowie niemowlęcia.

Niemowlęta żyjące w gospodarstwach domowych, w których używano ekologicznych środków czyszczących, miały inny mikrobiom (znacznie niższy poziom Enterobacteriaceae) i były mniej podatne na nadwagę jako dzieci. Nie ma jednak dowodów, aby zmiany mikrobiomu zmniejszyły ryzyko otyłości. Stosowanie produktów przyjaznych dla środowiska może wiązać się ze zdrowszym ogólnym stylem życia i nawykami żywieniowymi matek, przyczyniając się do „zdrowszych” mikrobiomów jelitowych i bliższej prawidłowych wartości masy ciała ich niemowląt.

Dr Kozyrskyj wskazuje na potrzebę badań, które klasyfikowałyby środki czyszczące według ich rzeczywistych składników. (PAP)