Rosyjska firma dyskredytowała zachodnie szczepionki na COVID-19. Ostra reakcja Facebooka

MS/PAP
opublikowano: 11-08-2021, 14:51

Facebook usunął setki kont powiązanych z agencją reklamową działającą w Rosji, która próbowała przekupić influencerów w mediach społecznościowych, aby szkalowały szczepionki na COVID-19 firm: Pfizer i AstraZeneca.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Sprawa dotyczy 65 kont na Facebooku i 243 kont na Instagramie, za którymi stała firma reklamowa i marketingowa Fazze, działająca w Rosji dla nieznanego klienta.

Facebook zablokował setki kont powiązanych z agencją działającą w Rosji, która próbowała przekupić influencerów, aby szkalowały amerykańskie szczepionki na COVID-19
iStock

Sieć kont powiązanych z firmą Fazze dyskredytowała zachodnie szczepionki na COVID-19

Jak podała agencja AP sieć ta wykorzystywała fałszywe konta do rozpowszechniania wprowadzających w błąd twierdzeń dyskredytujących bezpieczeństwo szczepionek Pfizera i AstraZeneki. Jedną z rozpowszechnianych informacji była ta, że preparat firmy AstraZeneca zmieni człowieka w szympansa.

Treści, pojawiające się na fałszywych kontach kierowano do mieszkańców Indii, krajów Ameryki Łacińskiej ale także, chociaż w mniejszym stopniu, do odbiorców w Stanach Zjednoczonych, przy użyciu kilku platform mediów społecznościowych, w tym Facebooka i Instagrama.

Kolejnym krokiem firmy Fazze, miało być przekupienie influencerów mediów społecznościowych w kilku krajach, aby te w zamian za oferowane im pieniądze, zamieszczały wprowadzające w błąd treści. To się jednak nie powiodło, bo influencerzy z Niemiec i Francji ujawnili przedstawioną im ofertę.

Fazze nagabywała influencerów, aby ci za pieniądze szkalowali szczepionki

Śledczy Facebooka twierdzą, że niektórzy influencerzy opublikowali materiał, ale później go usunęli, gdy zaczęły pojawiać się historie o pracy Fazze.

Wśród tych, których chciała przekupić firma Fazze był francuski YouTuber Leo Grasset. Jeszcze w maju przekazał agencji AP, że został poproszony o zamieszczenie 45- lub 60-sekundowego filmu na Instagramie, TikToku lub YouTubie krytykującego wskaźnik śmiertelności po zastosowaniu szczepionki Pfizera. Kiedy Grasset poprosił Fazze o zidentyfikowanie jej klienta, firma odmówiła. Grasset odrzucił ofertę i publicznie wyraził swoje obawy.

Jak podaje agencja AP Rosja aktywnie reklamuje za granicą swój preparat na Covid-19, szczepionkę Sputnik V, co część analityków postrzega jako działania mające na celu "zbieranie geopolitycznych punktów".

PRZECZYTAJ TAKŻE: BADANIE: Polacy nieufni wobec źródeł wiedzy naukowej. “Trzeba wykształcić kulturę komunikacji naukowej“

Prof. Krzysztof J. Filipiak: Mamy argumenty na każdy antyszczepionkowy mit

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.