Naukowcy: już kilka minut spaceru po posiłku chroni przed rozwojem cukrzycy [BADANIA]

Zbigniew Wojtasiński,PAP/oprac.MS
opublikowano: 16-08-2022, 10:10

Wystarczy kilka minut spaceru po posiłku, aby obniżyć poziom cukru we krwi i zmniejszyć ryzyko cukrzycy. Oczywiście im więcej ćwiczymy, tym lepiej - wynika z najnowszych badań.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Nawet kilka minut ruchu po spożytym posiłku może działać prewencyjnie i chronić przed rozwojem cukrzycy
Nawet kilka minut ruchu po spożytym posiłku może działać prewencyjnie i chronić przed rozwojem cukrzycy
Fot. Pixabay

Dobre rezultaty przynosi nawet kilkuminutowy spacer

Z najnowszych ustaleń wynika, że liczy się każdy wysiłek, nawet najmniejszy, by tylko nie zalegnąć w fotelu. Wskazuje na to metaanaliza siedmiu badań opublikowana przez „Sports Medicine”. Wykazała ona, że wystarczy przespacerować się po posiłku przez zaledwie dwie do pięciu minut, by zmniejszyć poziom cukru we krwi. A spadek stężenia glukozy zmniejsza ryzyko cukrzycy typu drugiego.

– Wystarczy zrobić dla siebie nawet coś małego, żeby czerpać z tego korzyści, nawet jeśli są to tylko małe kroki – przekonuje w wypowiedzi dla „New York Timesa” dr Kershaw Patel, kardiolog z Houston Methodist Hospital, który nie uczestniczył w badaniach.

Pracujące mięśnie spalają nadmiar cukru

Badania przeprowadzono wśród osób, które nie miały cukrzycy typu drugiego ani tzw. stanu przedcukrzycowego (z podwyższonym poziomem cukru we krwi na czczo, ale niewskazującym jeszcze na cukrzycę). Wykazały one, że nawet jeśli nie spacerujemy, a tylko wstaniemy od stołu, to już możemy zmniejszyć poziom cukru we krwi.

Oczywiście spacer daje lepsze efekty, a im jest on bardziej intensywny, tym lepiej. -Wynika to z tego, że mięśnie spalają nadmiar cukru, jaki jest w organizmie po posiłku – wyjaśnia Jassie Inchauspe, autorka książki „Glucose Revolution: The Life-Changing Power of Balancing Your Blood Sugar”.

Specjalistka namawia jednak do dłuższych spacerów po posiłku, trwających od 60 do nawet 90 minut. Przekonuje, że pomaga każdy wysiłek fizyczny, to mogą być nawet prace domowe lub praca w ogródku. Jeszcze lepsze efekty daje na przykład jazda na rowerze.

Krótki spacer można zrobić zawsze, nawet będąc w pracy

Krótki, nawet kilkuminutowy spacer ma jednak tę zaletę, że jest to aktywność, którą można go podjąć w zasadzie w każdych warunkach, również podczas pracy, na przykład w biurze. Wystarczy pójść zrobić sobie kawę. Dla osób pracujących zdalnie zaleca się w czasie pracy wyjście z domu i przespacerowanie się choćby dookoła budynku. A jeśli i to nie jest możliwe, można wstać od biurka, przejść się po mieszkaniu lub wyjść na balkon.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wrześniowa lista refundacyjna: będą duże zmiany dla pacjentów z cukrzycą

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.