Nauczanie zdalne a psychika uczniów i nauczycieli. Szczecin zlecił badania, są wyniki

JW, PAP
opublikowano: 01-09-2021, 10:04

Nauczanie zdalne miało swoje konsekwencje również w psychice uczniów i nauczycieli. Zaniżona pewność siebie, przygnębienie i obawa o wyniki w nauce - to według zleconego przez szczeciński magistrat badania emocje towarzyszące po pandemicznym roku szkolnym.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

– Nauczanie zdalne miało swoje konsekwencje również w psychice, w zachowaniach, w relacjach. Wiemy, że te skutki były na pewno negatywne. Czuliśmy to podskórnie, ale chcieliśmy też w Szczecinie dokonać pewnej weryfikacji tej sytuacji i jako jedno z pierwszych miast w Polsce dokonaliśmy stosownych badań - powiedział dziennikarzom prezydent Szczecina Piotr Krzystek.

Badania objęły ponad 2 tys. uczniów i 500 nauczycieli

Badaniami przygotowanymi przez firmę Profi Competence Europe i Uniwersytet Szczeciński objęto ponad 2 tys. szczecińskich uczniów i ponad 500 nauczycieli. Przeprowadzono je pod koniec czerwca br.

Po pandemicznym roku szkolnym 66 proc. uczniów uzyskało niskie wyniki w zakresie samooceny.
Fot. Pixabay

– Badanie składało się z dwóch części. Zrobiliśmy je bardzo szerokim, wielowymiarowym narzędziem diagnostycznym - był to test psychometryczny - powiedziała Sylwia Majewska, prezes firmy Profi Competence Europe, która poddała badaniu uczniów szkół ponadpodstawowych.

Badano emocje, samoocenę, funkcjonowanie w szkole, działanie, współpracę i relacje uczniów. W drugim etapie badania wykorzystano ankietę.

Majewska dodała, że ok. 44 proc. uczniów wskazało, że COVID-19 źle wpłynął na ich emocje i samoocenę, 27 proc. uznało, że pandemia na to nie wpłynęła, a 29 proc. odpowiedziało, że te aspekty mają się "dobrze" lub "bardzo dobrze".

Jak nauczanie zdalne w pandemii wpłynęło na uczniów?

– Wysokie emocje, które towarzyszą uczniom, to przede wszystkim niepokój, bezradność, obniżony nastrój i wrogie zachowania - powiedziała Majewska. Dodała, że wrogie zachowania nie są skierowane na zewnątrz, ale względem siebie.

Wskazała, że ok. 66 proc. uczniów uzyskało niskie wyniki w zakresie samooceny, 25 proc. umiarkowane, 9 proc. - wynik wysoki. Majewska dodała jednak, że także z innych badań osób dorosłych wyłania się ogólnie niska samoocena społeczeństwa.

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

– Dwa wnioski, które się pojawiają, to przede wszystkim to, że COVID-19 rzeczywiście miał wpływ na stan emocjonalny uczniów, bardziej natomiast wpływa na uczennice niż na chłopców. Wpływ emocji i obniżonej samooceny ma duże przełożenie na funkcjonowanie w szkole i działanie, a więc na podejmowanie decyzji - wyjaśniła Majewska.

Uczniów podstawówek oraz nauczycieli badał też Uniwersytet Szczeciński

Dr Barbara Chojnacka z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego wyjaśniła, że do dwuetapowego badania skonstruowano specjalne narzędzie opierające się na modelu Komfort - Napięcie - Panika, czyli na modelu trzech "stref", stanów emocjonalnych, w których człowiek może się znajdować.

– Ciekawym efektem jest to, że uczniowie funkcjonują na granicy - między komfortem a napięciem. To bardzo dobra wiadomość. Z jednej strony dostrzegali pozytywy edukacji zdalnej - było im dobrze, a może wygodnie - ale też tęsknią za szkołą, za relacjami, za nauczycielami, za kontaktem bezpośrednim - powiedziała dr Chojnacka.

Dodała, że z kolei u nauczycieli pojawia się stan między napięciem a paniką. Zauważyła, że w takiej sytuacji należy zwrócić uwagę na nauczycieli, wesprzeć ich i im zaufać.

Szczecin ma plan wsparcia

Dyrektor Wydziału Oświaty szczecińskiego magistratu Lidia Rogaś zapewniła, że na podstawie wniosków z badań opracowany został szczegółowy plan działania uwzględniający wsparcie uczniów i nauczycieli. Dużą rolę w nim mają pełnić rodzice - przez dziennik elektroniczny trafi do nich specjalna broszura.

W porozumieniu z dyrektorami szczecińskich szkół zmodyfikowane zostaną również metody i formy pracy, które zostaną dostosowane do problemów zgłaszanych przecz uczniów.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wytyczne, rekomendacje dla szkół. Co czeka uczniów i nauczycieli od 1 września?

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.