Jak nowoczesne technologie poprawią komfort dzieci podczas badania MRI?

Monika Rachtan/Materiał partnera
opublikowano: 11-03-2021, 07:06

3 marca 2021 r. w Amsterdamie odbyła się konferencja prasowa inaugurująca współpracę Royal Philips, światowego lidera w dziedzinie technologii medycznych, z The Walt Disney Company EMEA. Dwaj giganci postanowili połączyć siły, aby poprawić komfort małych pacjentów podczas badań rezonansu magnetycznego

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Badanie rezonansu magnetycznego jest jednym z podstawowych postępowań diagnostycznych stosowanych podczas rozpoznawania wielu schorzeń u dzieci, wykonuje się je także w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia i życia pacjenta. Nowoczesne rozwiązania firmy Philips stworzone we współpracy z Disney pomogą małym pacjentom przezwyciężyć strach podczas badania.

YouTube.com/Philips

Celem jest poprawa komfortu dziecka przebywającego w szpitalu, ale i efektywność badania

Strach, niepewność i przerażenie to uczucia, które towarzyszą wielu małym pacjentom podczas wizyty w szpitalu. Nieznajomy personel medyczny, ogromne urządzenia i obawa przed bólem paraliżuje wielu z nich i sprawia, że wizyta w szpitalu jest dla nich koszmarem. Taka postawa dzieci wpływa nie tylko negatywnie na ich samopoczucie, ale także na pracę personelu medycznego, który musi pracować w trudnych, stresujących warunkach, często pod presją czasu. W jaki sposób i czy w ogóle można temu zaradzić?

Firma Philips, podejmując współpracę z Disneyem, postara się sprostać temu trudnemu zadaniu. W europejskich szpitalach rozpoczęty został pierwszy tego rodzaju pilotażowy program badań klinicznych, którego celem jest zmniejszenie strachu i niepokoju dzieci podczas badań MRI. W czasie trwania pilotażowego badania sprawdzany będzie efekt wykorzystania animowanych, znanych dzieciom bohaterów ulubionych bajek i ich historii w czasie badania MRI.

Zastosowanie rozwiązań Philips Ambient Experience – technologii tworzącej postaci, oświetlenie, muzykę – podczas trwania badania rezonansu magnetycznego pozwoli na stworzenie specjalnych warunków przyjaznych dzieciom, w których będą czuły się bezpiecznie i komfortowo. Poza poprawą samopoczucia małych pacjentów, efektem ma być też zmniejszenie ilości koniecznych powtórzeń badania i umożliwienie uzyskania prawidłowych wyników obrazowania już za pierwszym razem, a przez to optymalizacja czasu diagnostyki, by jak najszybciej wdrożyć odpowiednie leczenie.

Badanie kliniczne i jego wyniki jeszcze w tym roku

Zapowiadany podczas konferencji projekt badań klinicznych zostanie zapoczątkowany latem 2021 r. w sześciu szpitalach w Europie, a jego wyniki zostaną przedstawione także jeszcze w tym roku.

Firma Philips zbada, w jaki sposób aplikacja Philips Ambient Experience, wykorzystująca serię animowanych historyjek, w tym przygód i sylwetek znanych dzieciom bohaterów, takich jak m.in.: Myszka Miki, Ariel, Avengers z Marvela, Yoda z „Gwiezdnych wojen”, Alladyn, wpływa na samopoczucie i komfort małych pacjentów. Dzieci podczas badania będą mogły spersonalizować wybrany przez siebie obraz, dopasować go do swoich preferencji, nastroju, tak aby czuć się jak najbardziej komfortowo.

„Wizyta w szpitalu może być dość trudnym doświadczeniem dla ludzi, a zwłaszcza dla dzieci. Bardziej przyjazne i skoncentrowane na pacjencie środowisko może poprawić wrażenia pacjenta i pomóc w uzyskaniu prawidłowych wyników obrazowania za pierwszym razem" – powiedział Kees Wesdorp, chief business leader of precision diagnosis w firmie Philips.

Stres, niepokój, utrata bezpieczeństwa

Badanie rezonansu magnetycznego u dziecka odbywa się w bardzo różnych warunkach. Część dzieci podczas badania może liczyć na wsparcie rodziców, ale w nagłych sytuacjach mogą one być podczas badania zupełnie same, w nieznanym im otoczeniu, pośród obcych im ludzi. Również procedury medyczne poprzedzające badanie MRI, np. założenie wenflonu , mogą negatywnie wpływać na samopoczucie dziecka i być powodem jego uprzedzeń podczas kolejnych badań diagnostycznych. MRI jest szczególnym badaniem, pacjent przez jakiś czas pozostaje zamknięty w bardzo małej przestrzeni, z której choćby chciał, może być mu trudno się wydostać, jest to szczególnie kłopotliwe dla osób, które odczuwają lęk lub mają klaustrofobię. Obawy podczas badania MRI towarzyszą nawet osobom dorosłym, zatem ciężko dziwić się dzieciom, że badanie MRI może być dla nich powodem stresu, lęku czy niepokoju.

Jan Koeppen, prezes The Walt Disney Company EMEA, dodał, że widział na własne oczy, jak badanie MRI może być onieśmielające dla dzieci.

„Podoba mi się, jak bardzo firma Philips skupia się na doświadczeniach pacjentów. W Disneyu cieszymy się, że będziemy mogli uzupełnić doświadczenia Philipsa, związane z badaniami rezonansem magnetycznym, naszymi bajkami i postaciami. Jesteśmy podekscytowani wynikami badań klinicznych i możliwością określenia wpływu, jaki nasze postacie mogą mieć w tym środowisku” – podsumował.

O spotkaniu Europejskiego Kongresu Radiologii

Europejski Kongres Radiologii odbył się 3-7 marca 2021 r. W związku z trwającą pandemią COVID-19 wydarzenie zostało zorganizowane całkowicie online. Podczas tegorocznego kongresu firma Philips zaprezentowała technologię przeznaczoną dla dzieci poddawanych badaniu MRI, a także ogłosiła zgodę Agencji Żywności i Leków (FDA) na swój wielofunkcyjny system CombiDiagnost R90, który obejmuje zarówno zdalnie sterowaną fluoroskopię, jak i radiografię cyfrową. Zaprezentowano także pakiet oprogramowania oparty na sztucznej inteligencji dla platformy Incisive CT.

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.