Zespół PAN ds. COVID-19: niezaszczepieni nauczyciele nie powinni pracować w szkołach

KM, PAP
opublikowano: 21-07-2021, 08:51

Niezaszczepieni nauczyciele powinni być odsunięci od bezpośredniego funkcjonowania w szkole w czasie pandemii - uważają naukowcy z zespołu ds. COVID-19 przy prezesie PAN. Postulują też jak najszersze propagowanie szczepień wśród uczniów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W opublikowanym 20 lipca stanowisku eksperci z interdyscyplinarnego zespołu doradczego ds. COVID-19 przy prezesie PAN wskazują, co można zrobić, aby w roku szkolnym 2021/2022 uniknąć zamknięcia placówek edukacyjnych.

Według nich, oprócz noszenia maseczek, wietrzenia pomieszczeń, dezynfekcji, delegowania nauczycieli do konkretnych klas i podziału uczniów na grupy niemające ze sobą kontaktu, metodą walki z wirusem są szczepionki.

“Należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenia, począwszy od noszenia maseczek, wietrzenia pomieszczeń i dezynfekcji po oddelegowanie nauczycieli do konkretnych klas i podział uczniów na grupy, które nie mają ze sobą kontaktu” - zwracają uwagę eksperci PAN.
iStock

Niezaszczepieni nauczyciele i personel pomocniczy odsunięci od pracy w szkołach

„Postulujemy, aby personel szkolny został w jak największym stopniu zaszczepiony. Niezaszczepione osoby z grona pedagogicznego i pomocniczego powinny być odsunięte od bezpośredniego funkcjonowania w szkole w czasie pandemii, szczególnie w okresach jej nasilenia. Postulujemy również jak najszersze propagowanie szczepień przeciw COVID-19 wśród uczniów” – piszą eksperci.

W tej chwili mogą się szczepić osoby powyżej 12. roku życia. „Trzeba podkreślić, że wśród osób poniżej 18. roku życia są i takie, które mogą przechodzić COVID-19 bardzo ciężko i szczepienie ratuje ich życie i zdrowie. Są to m.in. dzieci z cukrzycą, przewlekłymi chorobami układu oddechowego, otyłością czy z nadciśnieniem tętniczym. Drugą grupą bardzo istotną z punktu widzenia epidemiologii są dzieci mające częsty kontakt z osobami w wieku podeszłym, szczególnie tymi z wielochorobowością – mieszkające w rodzinach wielopokoleniowych, będące pod opieką czy odwiedzające dziadków” – tłumaczą naukowcy w stanowisku.

Ich zdaniem, jeżeli jesienią będzie konieczne wprowadzenie nauczania hybrydowego, w domach powinni zostać niezaszczepieni uczennice i uczniowie.

Naukowcy z PAN postulują regularne testowanie uczniów na obecność koronawirusa

Naukowcy postulują również przeprowadzanie w szkołach regularnych testów na obecność SARS-CoV-2, zwracając uwagę, że nie muszą być one zbyt uciążliwe dla uczniów i personelu szkoły.

“Należy umożliwić szybkie i szerokie testowanie na terenie szkół rekomendowanymi testami antygenowymi osób z jakimikolwiek objawami przeziębienia lub grypopodobnymi. Powinny odbywać się co najmniej raz na tydzień, a najlepiej dwa razy w tygodniu. (...) Alternatywnie, można rozważyć testy zbiorcze. Jedna z możliwości takiej zbiorowej diagnostyki została już z powodzeniem wdrożona w wielu instytucjach przez naukowców z PAN” - piszą eksperci. W przypadku diagnostyki zbiorowej każdy uczeń i członek personelu szkolnego powinien raz w tygodniu oddać próbkę śliny.

„Szczepmy uczennice i uczniów, szczepmy obowiązkowo personel szkolny i postępujmy w szkołach według opisanych wyżej zasad. Tylko w ten sposób mamy szansę uniknąć nauczania zdalnego w roku szkolnym 2021/2022 i ochronić dzieci i młodzież przed jego długoterminowymi, niekorzystnymi konsekwencjami, a za rok nie będziemy musieli po raz trzeci rozważać, jak zapewnić naszym dzieciom i młodzieży bezpieczną szkołę” - apelują eksperci.

ZOBACZ TAKŻE: Wiceminister zdrowia o wypowiedzi Rzecznika Praw Dziecka: wyrządza bardzo dużą szkodę

Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat i 0,5-5 lat: rzecznik MZ o możliwych terminach

Powrót dzieci do szkół od września. Czarnek: "Mamy plany na wypadek czwartej fali

O zespole PAN ds. COVID-19

Interdyscyplinarny zespół doradczy ds. COVID-19 powołano w PAN 30 czerwca 2020 roku. Przewodniczącym grupy jest prezes PAN prof. Jerzy Duszyński, zastępcą prof. Krzysztof Pyrć z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członkami zespołu są ponadto: dr Aneta Afelt (Uniwersytet Warszawski), prof. Małgorzata Kossowska (Uniwersytet Jagielloński), prof. Radosław Owczuk (Gdański Uniwersytet Medyczny), dr hab. Anna Ochab-Marcinek (Instytut Chemii Fizycznej PAN), dr Wojciech Paczos (Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Cardiff University), dr hab. Magdalena Rosińska (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny), prof. Andrzej Rychard (Instytut Filozofii i Socjologii PAN), dr hab. Tomasz Smiatacz (Gdański Uniwersytet Medyczny).

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.