Zbyt długie oczekiwanie na SOR - RPP interweniuje
Rzecznik praw pacjenta zainterweniował w sprawie chorego, który trafił na szpitalny oddział ratunkowy na podstawie pilnego skierowania na oddział urologiczny z rozpoznaniem skrętu jądra prawego. Mimo zgłaszanych dolegliwości, zbyt długo czekał na opiekę.

Jak informuje Rzecznik praw pacjenta, chory został przyjęty na SOR o godzinie 13:56 na podstawie pilnego skierowania na oddział urologiczny z rozpoznaniem skrętu jądra prawego.
“Zgłaszał ból od godziny 10:00 rano, a następnie nudności i wymioty. Około godziny 14:30 odbyła się wstępna konsultacja z lekarzem, podczas której zlecono leki przeciwbólowe, badania laboratoryjne i dalsze oczekiwanie. Pacjent znalazł się na oddziale urologicznym dopiero o godzinie 16:43. Wówczas w badaniu USG stwierdzono brak przepływu Dopplera w jądrze prawym, podjęto decyzję o operacji w trybie pilnym. Na salę operacyjną pacjent został przekazany dopiero o godzinie 17:30, a operacja rozpoczęła się o godzinie 18:20” - opisuje przypadek RPP.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Śmierć kobiety na SOR w Dębicy. Sprawę bada RPO
RPP: prawa pacjenta zostały naruszone
Po rozpoznaniu sprawy RPP stwierdził, że prawa pacjenta zostały w tym przypadku naruszone. Na czym polegało ich naruszenie? RPP wskazuje, nie udzielono świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności. Mimo faktu, że pacjent posiadał skierowanie w trybie pilnym na oddział urologiczny, czekał na SOR-ze na objęcie opieką stanowczo zbyt długo. W tym czasie personel zajmował się czynnościami administracyjnymi, które są konieczne, by chorego przyjąć do szpitala - i właśnie tym placówka uzasadniała zwłokę.
“Czynności administracyjne (...) trwały zbyt długo a w dokumentacji medycznej zabrakło jej istotnych elementów, np. oznaczenia indywidualnego numeru pacjenta oraz określenia czasu przybycia czy określenia jednej z pięciu kategorii pilności zróżnicowanych pod względem stopnia pilności udzielania świadczeń” - wskazuje RPP.
RPP zarekomendował podmiotowi zapoznanie personelu medycznego z treścią rozstrzygnięcia Rzecznika Praw Pacjenta oraz przeszkolenie w zakresie przestrzegania prawa pacjenta.
Źródło: Puls Medycyny