Witamina K1 znacznie zmniejsza ryzyko złamań u starszych kobiet [BADANIE]

JW/PAP
opublikowano: 30-11-2022, 09:02

Długoterminowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Edith Cowan University we współpracy z University of Western Australia dotyczyło związku pomiędzy hospitalizacjami z powodu złamań a dietą u prawie 1400 starszych kobiet. Analizy danych pochodzących z ponad 14 lat trwania programu Perth Longitudinal Study of Aging Women wykazały, że dieta bogata w witaminę K1 znacznie zmniejsza ryzyko złamań i hospitalizacji.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Spożycie witaminy K1 w diecie poniżej 100 mikrogramów może być zbyt niskie w kontekście zmniejszenia ryzyka złamań u starszych kobiet.
Spożycie witaminy K1 w diecie poniżej 100 mikrogramów może być zbyt niskie w kontekście zmniejszenia ryzyka złamań u starszych kobiet.
Fot. iStock
  • Dieta zapewniająca ludziom więcej witaminy K ma związek z niższym ryzykiem złamań kości w starszym wieku – informuje pismo „Food & Function”.
  • Kobiety dziennie spożywały ponad 100 mikrogramów witaminy K1 – co odpowiada około 125 g ciemnych warzyw liściastych lub jednej do dwóch porcji warzyw.
  • Złamanie kości w starszym wieku może mieć bardzo poważne następstwa, zwłaszcza jeśli chodzi o złamania szyjki kości udowej, które często prowadzą do niepełnosprawności, ograniczenia niezależności a nawet wyższego ryzyka śmiertelności.

Kobiety, które spożywały ponad 100 mikrogramów witaminy K1 – co odpowiada około 125 g ciemnych warzyw liściastych lub jednej do dwóch porcji warzyw – były o 31 proc. mniej narażone na złamania w porównaniu z uczestniczkami, które spożywały mniej niż 100 mikrogramów witaminy K1. Aktualnie zalecane spożycie dla kobiet w Australii to 60 mikrogramów witaminy K dziennie.

Jeszcze więcej pozytywnych wyników uzyskano w przypadku złamań szyjki kości udowej, a kobiety spożywające najwięcej witaminy K1 miały ryzyko hospitalizacji zmniejszone prawie o połowę (49 proc.).

Witamina K1 a wytrzymałość kości. Ile powinno się jej spożywać?

Jak zaznaczył kierujący badaniem dr Marc Sim, uzyskane wyniki są kolejnym dowodem na korzyści płynące ze spożywania witaminy K1, która - jak wykazano - poprawia zdrowie układu sercowo-naczyniowego. - Nasze wyniki są niezależne od wielu ustalonych czynników dotyczących częstości złamań, w tym wskaźnika masy ciała, spożycia wapnia, poziomu witaminy D i powszechnych chorób – powiedział Sim.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Witamina K chroni komórki przed ferroptozą, jednym z mechanizmów śmierci [BADANIA]

– Podstawowe badania dotyczące witaminy K1 wykazały kluczową rolę w karboksylacji białek kości zależnych od witaminy K1, takich jak osteokalcyna, która, jak się uważa, poprawia wytrzymałość kości. Poprzednie badanie ECU wykazało, że spożycie witaminy K1 w diecie poniżej 100 mikrogramów dziennie może być zbyt niskie dla tej karboksylacji - wskazał dr Sim. - Witamina K1 może również promować zdrowie kości poprzez hamowanie różnych czynników resorpcyjnych kości - dodaje.

– 100 mg witaminy K1 dziennie można łatwo osiągnąć, spożywając od 75 do 150 g warzyw, co odpowiada jednej lub dwóm porcjom warzyw, takich jak szpinak, jarmuż, brokuły, fasolka szparagowa i kapusta – wyjaśnił Sim. Wśród owoców wyróżniają się śliwki, kiwi i awokado.

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.