Wiele przychodni POZ straci kontrakt z NFZ. Wszystko przez nadmiar teleporad
Część poradni POZ w Polsce udziela powyżej 90 proc. teleporad. W przypadku kilkudziesięciu z nich umowy z NFZ wygasają 30 czerwca, a Fundusz nie zamierza przedłużyć z nimi współpracy - poinformował Narodowy Fundusz Zdrowia.
– Pacjenci tych placówek nie pozostaną bez opieki. Oddziały wojewódzkie NFZ, w których miały miejsce przypadki nadużywania teleporad, przygotowały wykazy placówek, które udzielą pacjentom niezbędnej pomocy medycznej od 1 lipca 2021 r. - wyjaśnił Fundusz w komunikacie.
Oddziały wojewódzkie NFZ przygotowały specjalne wykazy, z których pacjent dowie się: czy jego POZ jest na liście poradni, z którymi Fundusz nie przedłuży umowy, gdzie najbliżej i najszybciej otrzyma niezbędną pomoc medyczną.
Wykazy dostępne są na stronie NFZ pod tym linkiem.

Wizyty stacjonarne wyceniane wyżej niż teleporady
8 czerwca 2021 r. NFZ poinformował, że chce zwiększyć dostępność do lekarza POZ w formie stacjonarnej. W związku z tym zmienia zasady wycen świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Wynika z nich, że wizyty stacjonarne będą wyceniane wyżej niż teleporady.
Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiła się Naczelna Rada Lekarska, argumentując, że może ono skutkować “szeregiem niekorzystnych dla lekarzy i pacjentów zjawisk w podstawowej opiece zdrowotnej, jak pogorszenie ogólnie dostępności do świadczeń lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, wydłużenie kolejek oraz zwiększenie obciążeń biurokratycznych lekarzy”.
Przychodnie POZ tracą kontrakt z NFZ. Wszystko przez teleporady
– Skala nadużywania teleporad jest na tyle wysoka, że problem wymaga działań - poinformował Adam Niedzielski.
– Są takie poradnie, gdzie teleporady niemal wyparły konsultacje w tradycyjnej, bezpośredniej formie. (…) Personel medyczny jest zaszczepiony, czas wracać do normalnego funkcjonowania – powiedział minister zdrowia.
Na kwestię nadużywania teleporad “Puls Medycyny” zwracał uwagę już jesienią zeszłego roku: Teleporada — błogosławieństwo czy przekleństwo?
PRZECZYTAJ TAKŻE: E-wizyty i teleporady w POZ: to dobre rozwiązania, ale czas na korektę
Źródło: Puls Medycyny