WHO: żaden kraj w Europie nie radzi sobie z epidemią otyłości. Pomóc mogłoby ograniczenie reklam niezdrowej żywności
W najnowszym raporcie Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że żaden kraj europejski nie jest na dobrej drodze do powstrzymania wzrostu epidemii otyłości do 2025 r. Według najnowszych szacunków, prawie 60 proc. dorosłych i jedna trzecia dzieci ma nadwagę lub jest otyła, a pandemia COVID-19 jeszcze to pogorszyła.

W obliczu niekorzystnych statystyk dotyczących nadwagi i otyłości, WHO sugeruje ograniczenie skierowanego do dzieci marketingu niezdrowej żywności, obniżenie kosztów zdrowej żywności i zachęcanie osób w każdym wieku do większej aktywności fizycznej.
Które kraje w Europie mają najwyższe wskaźniki otyłości
Raport WHO „European Regional Obesity Report 2022” pokazuje, że wskaźniki nadwagi i otyłości osiągnęły poziom epidemii, przy czym tylko w Ameryce - w populacji osób dorosłych - są wyższe niż w Europie.
W regionie europejskim Wielka Brytania ma drugi najwyższy odsetek otyłych dorosłych (za Maltą) i czwarty najwyższy odsetek osób dorosłych z nadwagą lub otyłością, za Izraelem, Maltą i Turcją. W całej Europie nadwagę lub otyłość ma 8 proc. dzieci poniżej piątego roku życia, 29 proc. pięciolatków i 25 proc. dzieci w wieku 10-19 lat.
Szacuje się, że problem powoduje 1,2 miliona zgonów rocznie w Europie, 13 procent wszystkich zgonów oraz co najmniej 200 tys. nowych przypadków raka rocznie.
WHO przypomina, że nadmiar tkanki tłuszczowej zwiększa ryzyko wielu chorób, w tym 13 rodzajów raka, cukrzycy typu 2, problemów z sercem i chorób płuc. Według raportu jest to również główna przyczyna niepełnosprawności.
Zamawianie jedzenia przez telefon sprzyja otyłości
Autorzy raportu zwracają także uwagę, że aplikacje do zamawiania posiłków odgrywają znaczącą rolę w zwiększaniu spożycia żywności i napojów o wysokiej zawartości tłuszczu i cukru. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii sugerują, że spożywanie posiłku zamówionego na wynos oznacza średnio 200 kalorii dziennie więcej w porównaniu z jedzeniem przygotowywanym w domu.
W Wielkiej Brytanii podjęto już pewne działania, które mają pomóc w walce z otyłością. Obejmują one m.in. wymóg podawania liczby kalorii w posiłkach podawanych przez duże restauracje i kawiarnie. Będą też wycofywane kampanie typu „kup jeden produkt, a drugi zdobądź gratis”, po tym jak badania wykazały, że zachęcały one ludzi do kupowania o 20 proc. więcej żywności, niż potrzebowali.
Istnieje również plan zakazu reklam telewizyjnych żywności o wysokiej zawartości cukru, soli i tłuszczu przed godz. 21:00 w całej Wielkiej Brytanii.
Źródło: www.bbc.com
ZOBACZ TAKŻE: Leczenie otyłości “opłaca się” nie tylko pacjentom. W końcu i u nas to zauważono
WHO: otyłość to choroba, która dotyka 800 mln ludzi na świecie
Źródło: Puls Medycyny