Uczniowie technikum twórcami kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt
Uczniowie klasy 2T Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. Urządzenie komunikuje się z aplikacją w telefonie rodzica.

To jeden z 10 projektów szkół z woj. śląskiego, nagrodzonych w 13. edycji konkursu "Projektanci Edukacji. Od pomysłu do projektu" - podali w piątek (3 lutego) organizatorzy konkursu. Ten ogólnopolski konkurs organizuje wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. Wyróżnione szkoły z całej Polski otrzymają granty, wspierające realizację dalszych prac.
Kamizelka jest teraz testowana na osobach dorosłych
Nagrodzony projekt rybnickich uczniów to "Breath Detect Vest - kamizelka wykrywająca zanik oddechu u noworodków". Prototyp opracowali uczniowie Kamil Machura, Eryk Kampka i Denis Niebiałek. Zaprojektowane przez nich urządzenie, w przeciwieństwie do istniejących na rynku monitorów oddechu, ma być niedrogie, wygodne dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilne - możliwe do przenoszenia razem z dzieckiem.
Zaprojektowana przez uczniów kamizelka, założona na dziecko, działa bez względu na to, gdzie aktualnie maluch śpi, a czujnik hallotronowy będący sercem kamizelki jest czuły tylko na ruch klatki piersiowej dziecka, a nie np. rodzica leżącego obok dziecka, w przeciwieństwie do mat łóżeczkowych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Polscy licealiści wymyślili rękawicę, która tłumaczy język migowy
Urządzenie komunikuje się z aplikacją w telefonie rodzica poprzez sieć WiFi, dlatego rodzic może znacznie oddalić się od niemowlaka - sygnał dźwiękowy w razie zaniku oddechu wydaje telefon, a nie bezpośrednio monitor oddechu. Kamizelkę okrojono też z pomiaru innych parametrów życiowych - temperatury, ciśnienia czy natlenienia, skupiając się tylko na bieżącym wykrywaniu oddechu. Dzięki temu produkt może być tańszy i znaleźć się wśród podstawowych elementów wyprawki dziecka. Kamizelka jest teraz testowana na osobach dorosłych.
– Projekt ten łączy ze sobą również naukę programowania oraz elektroniki z umiejętnościami miękkimi, takimi jak praca w grupie czy psychologia. Połączenie to, moim zdaniem, jest niezwykle ważne i przyszłościowe - skomentowała jurorka konkursu Wioletta Klimczak.
Młodzi naukowcy stanęli w szranki. Pula nagród 80 tys. zł
Pomysły uczniów z woj. śląskiego znalazły się wśród 39 projektów nagrodzonych w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu "Projektanci edukacji", przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, chcących realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukających dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. W tym roku rywalizowali ze sobą uczniowie 502 szkół. Łączna pula nagród w konkursie wyniosła 84 tys. zł.
Obecnie trwa drugi etap konkursu, w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w pierwszym etapie, ale także pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia. 18 maja jury ogłosi zwycięzców drugiego etapu i przyzna pięć Złotych Grantów o wartości 3 tys. zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu - wydawnictwo Nowa Era.
Źródło: Puls Medycyny