To może być koniec prenatalnej diagnostyki genetycznej - czołowi genetycy o wyroku TK i jego uzasadnieniu

MJM
opublikowano: 01-02-2021, 10:06

“Wyrażamy w pełni uzasadnioną obawę, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego będzie oznaczał koniec prenatalnej diagnostyki genetycznej w Polsce” - napisali czołowi genetycy w stanowisku PTGC. Dodali, że “kwestionowanie pełnego prawa kobiety/rodziców do świadomych, wolnych i niezależnych decyzji prokreacyjnych jest nieludzkie, stygmatyzujące, przynosi też szkodę ich dalszym planom w tym zakresie”.

Polskie Towarzystwo Genetyki Człowieka (PTGC) wydało stanowisko w sprawie opublikowanego w Dzienniku Ustaw 27 stycznia 2021 r. wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 22 października 2020 r. ws. przepisów tzw. ustawy antyaborcyjnej z 1993 r., która zezwalała na aborcję w przypadku ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu. TK uznał to prawo za niekonstytucyjne, wskazując w uzasadnieniu, że prawdopodobieństwo ciężkich wad płodu nie jest wystarczające dla dopuszczalności aborcji.

Zarząd Polskiego Towarzystwa Genetyki Człowieka oświadczył, że uzasadnienie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w żaden sposób nie wpłynęło na zmianę jego stanowiska, gdyż “argumenty merytoryczne zawarte w uzasadnieniu są nieprzekonujące i nie jest w nich brana pod uwagę godność kobiety i jej prawo do życia w dobrostanie fizycznym i psychicznym oraz prawo do stanowienia o losie jej ciąży”.

W związku z tym Zarząd PTGC nadal wyraża kategoryczny sprzeciw wobec wyroku Trybunału Konstytucyjnego, ograniczającego prawo kobiet do decyzji o przerwaniu ciąży, „gdy badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu" (Ustawa z 07.01.1993 „O planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży” (Dz.U. Nr 17, poz.78 z późn. zm.).

Zdaniem PTGC wyrok TK może oznaczać koniec prenatalnej diagnostyki genetycznej w Polsce
iStock

PTGC o wyroku TK i jego uzasadnieniu - niezwykle ważne jest, aby kobieta mogła świadomie i niezależnie dokonać wyboru

“Rozpoznanie nieprawidłowości rozwojowych u płodu, szczególnie takich, które prowadzą do przedwczesnego zgonu lub znacząco zaburzają dalszy rozwój dziecka, co powoduje nieodwracalne skutki zdrowotne, w tym m.in. znaczną niepełnosprawność fizyczną i/lub intelektualną, stawia kobietę oraz jej najbliższych wobec dramatycznych dylematów i wyborów, również etycznych. Podjęcie takiej decyzji jest zawsze bardzo trudne i bolesne, gdyż jaka by ona nie była (utrzymanie ciąży i urodzenie chorego dziecka albo terminacja ciąży), zawsze pozostawia niezatarte piętno” - napisali czołowi genetycy w swoim oświadczeniu.

Zaznaczyli, że niezwykle ważne jest, aby kobieta mogła świadomie i niezależnie dokonać takiego wyboru, ważąc zarówno dobro oczekiwanego dziecka, jak i możliwość sprostania niezwykle trudnym wyzwaniom w przyszłości.

“Jako lekarze genetycy kliniczni i jako specjaliści laboratoryjnej genetyki medycznej, mający na co dzień kontakt z pacjentami z wadami i chorobami genetycznymi, uważamy, że jedynym i optymalnym rozwiązaniem jest pozostawienie decyzji kobiecie, w oparciu o postępowanie lekarskie i diagnostyczne, zgodne z naukową wiedzą oraz procedurami i standardami, podlegającymi fachowemu nadzorowi medycznemu. Wszystkie podejmowane decyzje powinny być, jak dotychczas, przedmiotem wielospecjalistycznego poradnictwa lekarskiego, w tym w szczególności poradnictwa genetycznego, zgodnie z zapisami Europejskiej Konwencji Biomedycznej (czekającej od 24 lat na ratyfikację przez Sejm RP)” - czytamy w dokumencie.

PTGC o wyroku TK i jego uzasadnieniu - to może być koniec prenatalnej diagnostyki genetycznej w Polsce

Genetycy podpisani pod oświadczeniem PTGC podkreślili, że prenatalne badania genetyczne w olbrzymiej większości sprzyjają decyzji o kontynuacji ciąży, gdyż około 95 proc. z nich kończy się wydaniem prawidłowego wyniku.

“Ma to szczególne znaczenie dla kobiet z grupy ryzyka genetycznego, często mających już dziecko z wrodzonymi wadami lub chorobą albo tych, które straciły dziecko dotknięte taką chorobą. Ich decyzje prokreacyjne często zależą od możliwości przeprowadzenia pełnej procedury diagnostyki prenatalnej. Wyrażamy w pełni uzasadnioną obawę, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego będzie oznaczał koniec prenatalnej diagnostyki genetycznej w Polsce” - napisano w oświadczeniu.

PTGC o wyroku TK i jego uzasadnieniu - to nieludzkie, stygmatyzujące

PTGC stanowczo protestuje przeciw nazywaniu terminacji ciąży z powodu nieodwracalnych, ciężkich i nieuleczalnych wad u płodu „aborcją eugeniczną”.

“Eugenika, czyli „system poglądów zakładający możliwość doskonalenia cech dziedzicznych człowieka”, nie ma nic wspólnego z indywidualną, trudną decyzją kobiety/pary o przerwaniu ciąży prowadzącej do urodzenia dziecka bez szansy przeżycia lub z ciężkimi zaburzeniami rozwoju, którego życie byłoby pasmem cierpienia dla niego samego oraz całej rodziny“ - wyjaśnili eksperci.

Podkreślili, że kwestionowanie pełnego prawa kobiety/rodziców do świadomych, wolnych i niezależnych decyzji prokreacyjnych jest “nieludzkie, stygmatyzujące, przynosi też szkodę ich dalszym planom w tym zakresie”.

“Nieuchronnie prowadzi do nielegalnych aborcji (często kończących się utratą zdrowia lub życia kobiety) z lęku przed urodzeniem ciężko chorego dziecka i często zarzuceniem jakichkolwiek planów prokreacyjnych, co bez wątpienia przyczyni się do dalszego obniżenia dzietności w Polsce” - ostrzegli.

CZYTAJ TEŻ: Aborcja Bez Granic: ponad 5,2 tys. osób szukało informacji o możliwościach przerwania ciąży