Spanie przy świetle zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób serca [BADANIE]

MJM/PAP
opublikowano: 17-03-2022, 13:26

Ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób serca zwiększa nawet umiarkowana ekspozycja na światło w czasie snu - informuje pismo „PNAS“. Według autorów tej publikacji „ekspozycja na światło w ciągu dnia jest ważnym czynnikiem dla zdrowia, ale w nocy nawet niewielkie natężenie światła może zaburzać prawidłowe działanie serca i układu hormonalnego”.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Podczas snu w umiarkowanie oświetlonym pokoju wzrasta tętno.
Pixabay

Wiele osób sypia przy włączonym sztucznym świetle, na przykład lampce nocnej i/lub telewizorze. W miastach światło może wpadać także przez niezasłonięte okna. Tymczasem, jak wynika z nowego badania, spanie nawet w umiarkowanie jasnym pokoju zwiększa ryzyko chorób serca i cukrzycy.

Spanie przy świetle może zaburzyć regulację poziomu glukozy

– Wyniki tego badania pokazują, że już w ciągu jednej nocy umiarkowane oświetlenie w pomieszczeniu podczas snu może zaburzyć regulację poziomu glukozy we krwi i działanie układu sercowo-naczyniowego, które są czynnikami ryzyka chorób serca, cukrzycy i zespołu metabolicznego – powiedziała dr Phyllis Zee z Northwestern University Feinberg School of Medicine. – Ważne, aby ludzie unikali ekspozycji na światło podczas snu lub ją minimalizowali.

Spanie przy świetle przyspiesza tętno

Jak wykazały wcześniejsze badania, ekspozycja na światło w ciągu dnia przyspiesza tętno i zwiększa czujność, ponieważ aktywuje współczulny układ nerwowy.

– Nasze wyniki wskazują, że podobny efekt występuje również, gdy ekspozycja na światło występuje podczas nocnego snu – powiedziała dr Zee. W rezultacie organizm nie jest w stanie prawidłowo wypocząć.

– Wykazaliśmy, że tętno wzrasta, gdy śpisz w umiarkowanie oświetlonym pokoju. Nawet jeśli śpisz, twój autonomiczny układ nerwowy jest wtedy aktywowany - wyjaśniła dr Daniela Grimaldi, współautorka. - Zwykle tętno wraz z innymi parametrami sercowo-naczyniowymi jest niższe w nocy i wyższe w ciągu dnia.

W dzień i w nocy regulują naszą fizjologię współczulny i przywspółczulny układ nerwowy - współczulny przejmuje kontrolę w ciągu dnia, a przywspółczulny powinien działać w nocy, zapewniając regenerację całemu organizmowi.

Spanie przy świetle zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób serca

Jak wskazują wyniki badania naukowców z Northwestern, u osób, które spały w jasnym pomieszczeniu, rano pojawia się insulinooporność. Oznacza to, że komórki mięśni, tkanki tłuszczowej i wątroby nie reagują dobrze na insulinę i nie mogą wykorzystywać glukozy z krwi do wytwarzania energii. Trzustka wytwarza wtedy więcej insuliny, a poziom cukru we krwi z czasem wzrasta. Choć zmiany związane z działaniem światła podczas snu nie są świadomie odczuwane, wpływają na działanie mózgu, zakłócając sen i procesy regeneracji.

Kardiologia
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
×
Kardiologia
Wysyłany raz w miesiącu
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

– Obok snu, odżywiania i ćwiczeń, ekspozycja na światło w ciągu dnia jest ważnym czynnikiem dla zdrowia, ale w nocy nawet niewielkie natężenie światła może zaburzać prawidłowe działanie serca i układu hormonalnego – powiedziała dr Zee.

W badaniu testowano sen uczestników przy 100 luksach (umiarkowane światło) w porównaniu do 3 luksów (słabe światło) w ciągu jednej nocy. Badacze odkryli, że umiarkowana ekspozycja na światło powoduje, że organizm przechodzi w stan zbliżony do czuwania - tętno przyspiesza, skurcze serca są silniejsze, krew krąży szybciej.

– Odkrycia te są szczególnie ważne dla osób żyjących w nowoczesnych społeczeństwach, w których ekspozycja na nocne światło wewnątrz i na zewnątrz jest coraz bardziej powszechna – zaznaczyła dr Zee.

Jak ograniczyć negatywny wpływ światła na organizm w nocy

Dr Zee podała też praktyczne wskazówki.

Pierwsza brzmi: nie włączaj świateł na noc. Jeśli potrzebujesz mieć włączone światło (którego starsi dorośli mogą chcieć ze względów bezpieczeństwa), ustaw je przyciemnione, bliżej podłogi.

Druga: kolor jest ważny. Bursztynowe lub czerwone/pomarańczowe światło jest mniej pobudzające dla mózgu. Nie używaj światła białego ani niebieskiego.

Trzecia dotyczy zasłon, żaluzji lub masek na oczy - są one dobre, jeśli nie ma jak kontrolować światła padającego. Warto też przesunąć łóżko, aby światło zewnętrzne nie świeciło śpiącej osobie na twarz.

– Jeśli jesteś w stanie widzieć otoczenie naprawdę dobrze, prawdopodobnie jest za jasno – wskazała dr Zee.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Bezdech senny przyspiesza proces starzenia. Jak go leczyć?

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.