Rzecznik praw pacjenta chce nowego przedmiotu w szkołach: wiedza o zdrowiu

Ewa Kurzyńska
opublikowano: 01-08-2019, 13:22

Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec postuluje wprowadzenie do programu nauczania przedmiotu „wiedza o zdrowiu”. Podczas lekcji uczniowie zgłębialiby m.in. zagadnienia dotyczące zdrowego trybu życia, poznaliby wybrane jednostki chorobowe i zarys sposobów ich leczenia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Zdaniem rzecznika praw pacjenta obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów. Jest to jednak niewystarczające. Stąd postulat wprowadzenia do programu nauczania szkolonego przedmiotu „wiedza o zdrowiu”.

Podczas lekcji uczniowie zgłębialiby zagadnienia dotyczące: zasad zdrowego trybu życia, praw i obowiązków pacjenta, podstaw organizacji systemu ochrony zdrowia. Uczniowie poznaliby wybrane jednostki chorobowe i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie, przykładowo np. w przypadku grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych. Na liście zagadnień mogłyby znaleźć się także tematy dotyczące zasad pierwszej pomocy, wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania, metod redukcji stresu, ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu.

Potrzeba edukacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa

„Warto rozważyć wdrożenie przedmiotu „wiedza od zdrowiu” przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach” - napisał RPP w postulacie do ministra zdrowia i ministra edukacji narodowej.

Bartłomiej Chmielowiec w swoim wystąpieniu podkreśla, że zakres zaproponowanych zagadnień to jedynie sugestie, bo sama podstawa programowa przedmiotu - wraz z ewentualnymi kategoriami umiejętności - powinna być poddana ogólnospołecznej dyskusji i zweryfikowana przez specjalistów zdrowia publicznego.

Sygnały o potrzebie wzmożonej edukacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa płyną ze strony wielu środowisk. Zarówno profesjonalistów z zakresu medycyny, organów państwowych, jak i samych pacjentów. W ostatnim czasie np. Najwyższa Izba Kontroli w raporcie „System ochrony zdrowia w Polsce – stan obecny i pożądane kierunki zmian” wskazała, że powinien nastąpić rozwój edukacji kształtującej świadomość osobistej odpowiedzialności obywateli za swoje zdrowie. NIK postulowała wprowadzenie do programu nauczania w szkołach podstawowych oraz średnich wydzielonego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. „Jednocześnie, z treści rekomendacji ogólnopolskiej debaty o zdrowiu „Wspólnie dla Zdrowia”, które zostały ogłoszone w dniu 25 czerwca 2019 r., wynika, że zasadnym jest wprowadzenie przedmiotu „zdrowie” lub „lekcje o zdrowiu” - czytamy w postulacie RPP.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Ewa Kurzyńska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.