Rynek suplementów diety w Polsce jest wart 6 mld zł. W 2021 r. przybyło ponad 60 producentów w tym segmencie
Na polskim rynku jest już blisko 30 tys. podmiotów produkujących i sprzedających suplementy diety. W 2021 roku odnotowano najwyższy wzrost tego segmentu na przestrzeni ostatnich pięciu lat - wyniósł on 4,4 proc. To efekt rosnącego popytu na suplementy diety. Rynek jest wart 6 mld zł.

Polacy w ostatnich dwóch latach kupują więcej suplementów diety. Rynek ten, według danych PMR, ma obecnie wartość 6 mld zł. W 2020 r. wzrósł aż o 5 proc., mimo że był to rok pandemii, ciężki dla wielu branż.
Zainteresowanie suplementami diety przez Polaków z jednej strony wiąże się z chęcią wzmacniania odporności w obawie przed zachorowaniem na COVID-19, z drugiej związane jest ze zmianą nawyków żywieniowych i bardziej aktywnym trybem życia.
Wzrasta liczba producentów suplementów diety
Zwiększona konsumpcja znajduje odzwierciedlenie na rynku producentów suplementów diety.
Jak wynika z danych KRS zebranych przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, obecnie na polskim rynku działa blisko 30 tys. podmiotów związanych z produkcją i sprzedażą suplementów diety, z czego:
- 83,3 proc. to detaliczni sprzedawcy,
- 11,6 proc. to hurtownicy,
- 5 proc. producenci.
Prawie co 20. firma na rynku jest nowa. Dodatkowo dane pokazują, że liczba producentów suplementów diety wzrosła o 4,4 proc. z 1379 firm w 2020 roku do 1440 w 2021 roku, co daje najwyższy wzrost na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
W tym samym okresie rynek producentów, liczony liczbą rejestrowanych podmiotów, rósł średnio w tempie 3,2 proc.
Zauważalny jest też wzrost liczby hurtowni z suplementami diety – w ciągu ostatnich pięciu lat ich liczba rosła średnio w tempie 2,8 proc. rocznie. W 2021 roku wzrost ten wyniósł 1,6 proc., osiągając liczbę 3279. Największy wzrost tej liczby, bo na poziomie 4,9 proc., zanotowano w 2020 roku, w okresie bardzo trudnym dla wielu branż.
Rynek punktów detalicznych traci na znaczeniu
Wraz z rosnącą liczbą producentów i hurtowników suplementów diety systematycznie zmniejsza się liczba detalicznych punktów ich sprzedaży, co jest ściśle związane z systematycznym kurczeniem się rynku tradycyjnych sklepów stacjonarnych.
Z szacunkowych danych wynika, że detaliczny rynek punktów, gdzie w codziennym obrocie można nabyć suplementy diety, w 2021 roku skurczył się o 0,4 proc., w 2020 spadek sięgał 0,7 proc., a w 2019 roku – 1,5 proc. W ubiegłym roku liczba detalicznych sprzedawców działających w tym sektorze wynosiła 23 576.
Spadek detalicznych sprzedawców suplementów diety ściśle odzwierciedla panujące od lat trendy na rynku. Według danych KRS jest to przede wszystkim zmniejszająca się liczba sklepów spożywczych, aptek i sklepów z wyrobami medycznymi, gdzie Polacy często nabywają suplementy diety. Według analizy w skali roku liczba sklepów spożywczych spadła o niemal 1 proc., a aptek o blisko 1,8 proc.
Polacy coraz chętniej kupują suplementy diety w internecie
Liczba sklepów stacjonarnych, w tym tych sprzedających suplementy diety, spada, a Polacy coraz chętniej kupują w sieci.
Liczba sklepów internetowych w Polsce stale rośnie – z informacji zebranych przez Dun & Bradstreet na podstawie wpisów do KRS wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat wzrost ten osiągnął dynamikę 25 proc. rocznie.
Zjawisko to nie jest jednak wynikiem jedynie pandemii – z analizy zleconej pod koniec ubiegłego roku przez firmę Advox wynika, że to w roku 2019 polski rynek e-commerce odnotował najbardziej dynamiczny rozwój. Liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wzrosła wtedy o 26,5 proc.
Autorem zestawienia jest marka OSAVI, zostało ono sporządzone na podstawie danych pochodzących z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS w latach 2009-2021.
PRZECZYTAĆ TAKŻE: Rośnie konsumpcja suplementów diety. Co za tym stoi?
NIK: rynek suplementów diety nie jest właściwie kontrolowany
Źródło: Puls Medycyny