NFZ nie przedłuży umów podmiotom, które nadużywają teleporad

opublikowano: 23-06-2021, 13:55

Skala nadużywania teleporad jest na tyle wysoka, że problem wymaga działań - poinformował Adam Niedzielski. NFZ nie przedłuży umów podmiotom, w których udział teleporad w zrealizowanych świadczeniach przekracza 90 proc. To ok. 70 podmiotów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Po spotkaniu z organizacjami pacjenckimi minister zdrowia Adam Niedzielski wskazał, że obecnie największą barierą w dostępie do opieki zdrowotnej jest nadużywanie teleporad, o czym świadczy także treść skarg kierowany do Rzecznika Praw Pacjenta. Dostępność systemu i podstawowej opieki zdrowotnej ma obecnie priorytet - szczególnie w obliczu długu zdrowotnego powstałego w wyniku pandemii COVID-19.

Minister Adam Niedzielski/KPRM
Minister Adam Niedzielski/KPRM

PRZECZYTAJ TAKŻE: Lekarze rodzinni: zmiany finansowania teleporad uderzą w przewlekle chorych

Problem nie dotyczy pojedynczych przychodni

– Są takie poradnie, gdzie teleporady niemal wyparły konsultacje w tradycyjnej, bezpośredniej formie. (…) Personel medyczny jest zaszczepiony, czas wracać do normalnego funkcjonowania – powiedział Adam Niedzielski.

Na polecenie ministra zdrowia Narodowy Fundusz Zdrowia przeanalizował sytuację i wziął pod lupę świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej w okresie od stycznia do kwietnia 2021, a więc okres, gdy poziom wyszczepienia medyków był już wysoki.

– Niestety, wyniki analizy potwierdziłi sygnały, które docierały do nas już wcześniej np. przy pomocy skarg kierowanych do biura Rzecznika Praw Pacjenta bądż składanych przez infolinię NFZ. W blisko połowie poradni POZ odsetek teleporad w zrealizowanych świadczeniach osiąga nawet 50 proc. Nie możemy takiej sytuacji akceptować. (…) Są takie podmioty, gdzie udział teleporad wynosi nawet 90 proc. Nie są to pojedyncze placówki - powiedział Adam Niedzielski.

Nawet 20 tysięcy skarg do RPP na lekarzy rodzinnych

Minister Niedzielski zapewnił, że rozwiązanie umów nie będzie oznaczało pogorszenie dostępu do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Przypomniał też, że poza dobrem pacjentów, chodzi też o wykorzystanie środków publicznych, z których finansowana jest działalność placówek POZ.

– Najwięcej skarg kierowanych do biura Rzecznika Praw Pacjenta dotyczy właśnie dostępności do lekarza w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Dostęp i kwestia nadużywania teleporad pozostawała w 2020 r. najczęściej zgłaszanym problemem, co tylko się nasiliło w bieżącym roku. Na 76 tysięcy skarg do RPP ponad 20 tysięcy dotyczy dostępności POZ - przyznał Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

Na kwestię nadużywania teleporad “Puls Medycyny” zwracał uwagę już jesienią zeszłego roku: Teleporada — błogosławieństwo czy przekleństwo?

PRZECZYTAJ TAKŻE: E-wizyty i teleporady w POZ: to dobre rozwiązania, ale czas na korektę

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.