M. Byliniak o projekcie ustawy refundacyjnej: wprowadza zbyt restrykcyjne przepisy

  • Marzena Sygut
opublikowano: 07-09-2022, 16:24

Ministerstwo Zdrowia nie uwzględniło większości uwag z konsultacji publicznych. Nowy projekt dużej nowelizacji ustawy refundacyjnej powiela zaproponowane w 2021 r. negatywne rozwiązania destabilizując decyzje refundacyjne - wskazuje Michał Byliniak, dyrektor generalny Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Michał Byliniak, dyrektor generalny Infarmy
Michał Byliniak, dyrektor generalny Infarmy
FOT. MS

Szef Infarmy w rozmowie z “Pulsem Farmacji” podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przypomniał, że pierwotna wersja projektu tzw. dużej nowelizacji ustawy refundacyjnej (DNUR) z 30 czerwca 2021 r. była niezwykle kontrowersyjnym aktem. - Świadczy o tym blisko 1400 stron raportu z konsultacji publicznych. Bardzo niewielka część uwag, które uwzględniono, nie zmienia całościowej oceny projektu, a ta jest negatywna - mówi Michał Byliniak.

– Nowy projekt w większości powiela zaproponowane w 2021 r. negatywne rozwiązania destabilizując decyzje refundacyjne, zwiększając niepewność po stronie wnioskodawców i wprost zagrażając ciągłości terapii dla pacjentów - wyjaśnia.

Nowe rozwiązania mogą wpływać na ocenę potencjału polskiego rynku

Ekspert wskazuje, że wdrożenie zaproponowanych rozwiązań skutkować może rewizją harmonogramów składania kolejnych wniosków refundacyjnych, a ich jednostronność będzie miała bezpośredni wpływ na ocenę potencjału polskiego rynku farmaceutycznego.

– W tym zakresie można wymienić chociażby zapisy naruszające trwałość decyzji refundacyjnych poprzez niezależne od adresatów decyzji refundacyjnych zmiany poziomów odpłatności leków aptecznych, grup limitowych, treści programów lekowych czy też usztywnienie negocjacji z Komisją Ekonomiczną poprzez ograniczenie do 3 tur oraz wprowadzenie ograniczeń czasowych - podkreśla.

Dodaje: - Inny ważny element to pogłębienie zakresu stosowania szkodliwego przepisu art. 11 ust. 3 in fine i art. 13 ust. 2 UR, czyli systemu wygaśnięcia decyzji refundacyjnej w momencie wygaśnięcia wyłączności rynkowej i tzw. price cut o 25 proc. - nawet przy braku odpowiedników. - Takich szkodliwych zapisów jest zdecydowanie więcej - podsumowuje szef Infarmy.

Wkrótce więcej o nowych rozwiązaniach wprowadzanych przez aktualną wersję projektu DNUR i ich wpływie na rynek farmaceutyczny w rozmowie wideo z dyrektorem Michałem Byliniakiem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Branża o ustawie refundacyjnej: jej wprowadzenie w obecnym kształcie grozi dramatycznymi brakami leków

Lawina uwag do noweli ustawy o refundacji

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.