Intensywny wysiłek umysłowy pogarsza nasze funkcjonowanie poznawcze [BADANIE]

EG/PAP
opublikowano: 16-08-2022, 15:13

Intensywna praca umysłowa męczy w równym stopniu co wysiłek fizyczny. Jeśli nie zapewnimy umysłowi odpoczynku i czasu na regenerację, ucierpi na tym jakość działania funkcji poznawczych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Na skutek zbyt intensywnej pracy umysłowej w mózgu kumulują się szkodliwe substancje, które w nadmiarze mogą zaburzać jego funkcjonowanie.
Na skutek zbyt intensywnej pracy umysłowej w mózgu kumulują się szkodliwe substancje, które w nadmiarze mogą zaburzać jego funkcjonowanie.
iStock

Po intensywnej pracy umysłowej nie tylko trudniej się jest nam skupić; podejmujemy też gorsze decyzje – ostrzegają specjaliści francuscy. Jesteśmy wtedy bardziej podatni na emocje, które "zwykle nie są dobrym doradcą".

Wydzielanie glutaminianu a odczuwanie zmęczenia

Przemawiające za tym badania przeprowadzili specjaliści z ośrodka naukowego INSERM w Paryżu, o czym informują na łamach pisma „Current Biology”. Jak tłumaczy jeden z jej autorów, Mathias Pessiglione, dyrektor Brain and Spine Institute w Paryżu, po intensywnej pracy umysłowej następuje zmęczenie.

– Sugeruje się, że zmęczenie jest pewną iluzją podsuwaną nam przez mózg, byśmy zrobili sobie przerwę i zajęli się czymś, co sprawi nam większą przyjemność – stwierdza.

Z badania wynika jednak, że nie jest to prawda. Okazuje się, że na skutek zbyt intensywnej pracy umysłowej w mózgu kumulują się szkodliwe substancje, które w nadmiarze mogą zaburzać jego funkcjonowanie. Z tych ustaleń wynika, że w mózgu wydzielany jest kwas glutaminowy (glutaminian) – neuroprzekaźnik pobudzający. Pod jego wpływem możemy podejmować decyzje bardziej emocjonalne, a nie strategiczne.

W pracy umysłowej konieczne są przerwy

W eksperymencie francuskich badaczy objawiało się to tym, że po sześciogodzinnej intensywnej pracy umysłowej uczestniczący w nim ochotnicy częściej decydowali się na to by natychmiast otrzymać nagrodę w postaci 10 dolarów, niż w wysokości 50 dolarów z przekazaniem na konto, ale następnego dnia.

– Jeśli musisz wkrótce podjąć ważna decyzję upewnij się, czy nie jesteś zbyt zmęczony – zaleca jeden z autorów badania Antonius Wiehler z Brain and Spine Institute w Paryżu. Trudność polega na tym, że nie zawsze potrafimy ocenić, jak bardzo jesteśmy zmęczeni. Często przeceniamy swój stan psychofizyczny, jak i swoje możliwości.

Prof. Philip Ackerman, psycholog z Georgia Institute of Technology, twierdzi w wypowiedzi dla CNN, że przed nadmiernym zmęczeniem chronią nas przerwy w trakcie wysiłku umysłowego. Można w ten sposób dłużej pracować i ogólnie mniej się zmęczyć. Po intensywnej pracy intelektualnej pomaga spacer i jakikolwiek wysiłek fizyczny. Jeszcze lepsze efekty daje sen lub choćby drzemka.

– W czasie snu usuwany jest z mózgu nadmiar glutaminianu - wskazuje.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dr Murawiec komentuje “obalenie” teorii serotoninowej: mamy twarde dowody na skuteczność leków SSRI

Polski pracownik jest w złej kondycji psychicznej [RAPORT Lewiatana]

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj
Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.