Zwroty leków wykorzystywanych w leczeniu COVID-19. Znamy zasady

KL/MZ
opublikowano: 04-05-2022, 15:12

Szpitale tymczasowe oraz oddziały covidowe podlegające likwidacji mogą zwracać niewykorzystane leki w nieuszkodzonych opakowaniach do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Podobne przepisy obowiązują placówki, prowadzące leczenie pacjentów z COVID-19.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Do RARS można zwracać produkty w nienaruszonych opakowaniach, przechowywane z zachowaniem wymagań zgodnych z Charakterystyką Produktu Leczniczego.
FOT. iStock

W przypadku szpitali tymczasowych oraz oddziałów covidowych, które uległy zamknięciu istnieje możliwość zwrotu produktów leczniczych wykorzystywanych w leczeniu COVID-19, tj. Veklury, RoActemra, Olumiant, Neoparin, Lagevrio, Regkirona, Ronapreve, do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Na jakich zasadach można dokonać zwrotu leków stosowanych w leczeniu COVID-19:

  • produkty znajdują się w swoich nieotwartych, nieuszkodzonych opakowaniach producenta z terminem ważności nie krótszym niż 60 dni i nie zostały wstrzymane albo wycofane,
  • osoba upoważniona do wydania zwrotu produktów oświadczyła w postaci papierowej lub elektronicznej, że transport produktów, ich przechowywanie i postępowanie z nimi odbywały się zgodnie z wymogami dotyczącymi ich przechowywania, określonymi w Charakterystyce Produktu Leczniczego;
  • zwrot realizowany jest przez hurtownię, która dostarczyła zwracane produkty do Szpitala,
  • osoba upoważniona przedłożyła skan decyzji o likwidacji oddziału covidowego do RARS.

Zgłoszenie zwrotu zostanie zarejestrowane odmownie w przypadku braku spełnienia kryteriów kwalifikujących do zwrotu.

Produkty, które zostaną zwrócone do hurtowni farmaceutycznej, a nie spełnią kryteriów kwalifikacyjnych, zostaną odesłane do podmiotu dokonującego zwrotu, a także które nie spełniają kryteriów kwalifikujących je do zwrotu do hurtowni farmaceutycznej, powinny zostać zutylizowane zgodnie z wewnętrzną procedurą Szpitala. Strata powinna zostać zaraportowana w Systemie Dystrybucji Szczepionek (SDS).

Jak informuje MZ, w odniesieniu do podmiotów leczniczych nadal prowadzących terapię pacjentów z COVID-19 zwrot produktów powinien nastąpić w terminie do 60 dni od dnia zrealizowanej dostawy do szpitala.

Zwroty dotyczą wyłącznie nienaruszonych opakowań, przechowywanych z zachowaniem wymagań zgodnych z Charakterystyką Produktu Leczniczego.

W przypadku niespełnienia warunków kwalifikacyjnych, tj. chęć dokonania zwrotu po upływie 60 dni od daty przyjęcia danych środków do szpitala, resort zdrowia proponuje utrzymywanie tych produktów w placówkach na potrzeby dalszej hospitalizacji pacjentów z COVID-19.

Jednocześnie minister zdrowia nie rekomenduje wykorzystywania produktów wydawanych do szpitali nieodpłatnie w leczeniu wskazań innych niż COVID-19.

Cały dokument TUTAJ.

PRZECZYTAJ TAKŻE: NRA prosi kierowników aptek o wypełnienie ankiety ws. zapotrzebowania na szczepionki przeciwko grypie

MZ do farmaceutów: nie wycofujemy się ze szczepień w aptekach. Będą zmiany ustawowe

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.