Zespół ds. COVID-19 Polskiej Akademii Nauk: w szkołach maseczki powinny być obowiązkowe dla personelu i starszych dzieci

EG/PAP/Szymon Zdziebłowski
opublikowano: 19-08-2020, 08:36

Nawet jeśli epidemia SARS-CoV-2 będzie utrzymywać się na względnie niskim poziomie, powszechnie powinien być wprowadzony obowiązek noszenia maseczek w szkołach dla personelu i przynajmniej starszych dzieci - rekomenduje zespół ds. COVID-19 przy prezesie Polskiej Akademii Nauk.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Eksperci zespołu ds. COVID-19 działającym przy prezesie Polskiej Akademii Nauk podkreślili w swoim najnowszym stanowisku uwagę, że mimo stopniowego i coraz szerszej rezygnacji z nakładanych wcześniej obostrzeń, sytuacja epidemiologiczna w kraju nadal jest bardzo niepewna. 

Trzy scenariusze rozwoju pandemii

Członkowie zespołu opracowali na trzy możliwe scenariusze w zależności od intensywności, z jaką będzie się rozprzestrzeniał wirus SARS- CoV-2– czyli od wielkości współczynnika reprodukcji R0 (przeciętnej liczby osób, jaką zakaża pojedynczy zakażony). Żeby mówić o wygasaniu epidemii, współczynnik R powinien być mniejszy lub równy 1 – im mniejszy, tym lepiej.

"Wstępnie zakładać należy 3 scenariusze możliwego rozwoju sytuacji: dobry, kiedy R0 nie przekracza 1,1; umiarkowany, kiedy R0 jest pomiędzy 1,1 a 1,7; zły, kiedy R0 jest większy od 1,7" - wskazuje zespół doradczy.

Nawet w scenariuszu dobrym i optymistycznym (R0 poniżej 1,1 w ciągu najbliższych miesięcy), według którego epidemię uda się utrzymywać na względnie niskim poziomie intensywności, powszechnie powinien być wprowadzony obowiązek noszenia maseczek w szkołach dla personelu i przynajmniej starszych dzieci. 

W przypadku scenariusza umiarkowanego do powyższego powinny również dołączyć zalecania dotyczące:

  • zwiększenia dystansu między ławkami uczniów, wydzielenia grup uczniów, którzy mogą kontaktować się ze sobą, ale nie pomiędzy grupami, 
  • oddelegowania nauczycieli do konkretnych klas, 
  • ograniczenia poruszania się uczniów w przestrzeni wspólnej (np. asynchroniczne przerwy), 
  • wietrzenia pomieszczeń w ciągu dnia i dezynfekcja ławek, klamek oraz przedmiotów wspólnych po zajęciach.

Zespół ds. COVID-19 rekomenduje również, aby nadzór sanitarny starannie śledził sytuację zdrowotną w rodzinach uczniów, nauczycieli i obsługi technicznej. Wykrycie w szkole zakażenia SARS-CoV-2 powinno skutkować wszczęciem opracowanej z góry procedury sanitarnej.

"Ponieważ szczegółowe testowanie wszystkich osób może nie być możliwe, sugerujemy wykorzystanie metody testowania grupowego oraz testowania środowiskowego, które to metody są aktywnie rozwijane przez PAN oraz badaczy stowarzyszonych" - napisano w stanowisku.

Jeśli liczba zakażeń SARS-CoV-2 będzie wysoka

W przypadku złego scenariusza szkoły, które funkcjonują w regionach o stosunkowo wysokim nasileniu epidemii, powinny przejść na system zajęć zdalnych – zwłaszcza jeśli dochowanie reżimu sanitarnego jest trudne lub niemożliwe.

Eksperci rekomendują władzom oświatowym, aby już teraz opracowywały zalecenia, które powszechnie obowiązywałyby w szkołach w sytuacji każdego z trzech scenariuszy. 

"Pozwoli to na dynamiczne podejmowanie decyzji przez dyrektorów szkół w oparciu o jasne wytyczne. Wytyczne powinny mieć charakter algorytmu postępowania w konkretnych przypadkach, co pozwoli zachować maksymalną funkcjonalność, przy szybkiej reakcji na zdarzenia lokalne lub regionalne" - podkreślono.

Przypuszczalnie w sezonie jesienno-zimowym przebieg COVID-19 u wielu zarażonych będzie pogorszony ze względu na typową w naszym regionie sezonową epidemię grypy oraz częste występowanie innych zakażeń wirusowych i bakteryjnych. Dodatkowo w obliczu poluzowania obostrzeń sanitarnych należy spodziewać się przyrostu liczby zakażonych SARS-CoV-2.

Przewodniczącym zespołu ds. COVID jest prezes PAN - prof. Jerzy Duszyński, a jego zastępcą – prof. Krzysztof Pyrć z Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Członkami zespołu są również: 

  • dr Aneta Afelt (Uniwersytet Warszawski), 
  • prof. Radosław Owczuk (Gdański Uniwersytet Medyczny), 
  • dr hab. Anna Ochab-Marcinek (Instytut Chemii Fizycznej PAN), 
  • dr hab. Magdalena Rosińska (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny), 
  • prof. Andrzej Rychard (Instytut Filozofii i Socjologii PAN), 
  • dr hab. Tomasz Smiatacz (Gdański Uniwersytet Medyczny).
  • W pracach grupy mogą brać udział i inni zaproszeni eksperci.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG/PAP/Szymon Zdziebłowski

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.