Zakaz reklamy leków. Kiedy złamiemy prawo podczas wykładów i prezentacji?
Wykłady i prezentacje o lekach i technologiach medycznych, które nie są kierowane do: lekarzy, farmaceutów i w pewnych sytuacjach pielęgniarek, podlegają regulacjom prawnym. Najważniejszym przepisem jest zakaz reklamy - przypomina adwokat Monika Duszyńska.
Prawnik Monika Duszyńska z Kancelaria Law for Lifesciences, podczas konferencji “Wakacyjna Akademia Zdrowia Publicznego 2021” wyjaśniła kiedy, komu i w jakich warunkach lekarz czy farmaceuta może mówić o lekach i wyrobach medycznych nie obawiając się naruszenia prawa.

Prawo zakazuje reklamy leków na receptę i refundowanych
Jak podkreśliła ekspertka mówienie o lekach i technologiach medycznych regulują różne ustawy, z których najważniejszymi są: ustawa prawo farmaceutyczne i ustawa o wyrobach medycznych .
- Tak naprawdę do różnych kategorii produktów stosowanych w medycynie odnoszę się różne przepisy , które regulują m.in. kwestie: reklamy, promocji i przekazywania informacji na temat tych produktów. Warto też pamiętać o przepisach o zwalczaniu fałszywej konkurencji - zaznaczyła.
Podkreśliła, że jeżeli chodzi o Prawo farmaceutyczne, to najważniejszym przepisem z punktu widzenia osoby udzielającej informacji, jest zakaz reklamy leków na receptę i refundowanych, kierowanych do publicznej wiadomości.
Zasadniczo treści w jakikolwiek sposób zachęcające do zakupu, lub których celem może być zwiększenie preskrypcji czy sprzedaży, dotyczące leków na receptę i refundowanych mogą być kierowane tylko do lekarzy i do osób prowadzących obrót. W pewnych sytuacjach także do pielęgniarek uprawnionych do samodzielnej ordynacji - wyjaśniła Duszyńska.
Reklama wyrobów medycznych nie jest zakazana, przynajmniej na razie
Ekspertka podkreśliła też, że inaczej sytuacja wygląda, jeżeli chodzi o wyroby medyczne. - W obecnej Ustawie Prawo farmaceutyczne nie ma specjalnie ograniczeń dotyczących reklamy takich produktów. Obowiązuje natomiast zakaz wprowadzania w błąd i obowiązek, aby prezentowane treści były zgodne z informacjami, które zostały zaprezentowane przy ocenie zgodności takiego wyrobu - mówiła.
Dodała jednak, że obecnie jest w procesie legislacyjnym jest projekt ustawy o wyrobach medycznych, która przewiduje wprowadzenie pewnych ograniczeń dotyczących reklamy produktów medycznych na podobieństwo produktów leczniczych.
Ekspertka podkreśliła też, że warto również pamiętać o różnych zasadach dotyczących wykładów sponsorowanych przez firmy farmaceutyczne.
- Szczątkowo te aspekty są regulowane w Ustawie prawo farmaceutyczne. Wykształciła się na szczęście taka pewna praktyka dotycząca takich wykładów, kiedy to firmy same proszą o weryfikacje projektu takiego wykładu w celu zapewnienia zgodności z regulacjami. Ważna jest również kwestia zapewnienia pewnej przejrzystości informowania o sponsorowaniu takich wykładów przez firmę farmaceutyczną - wyjaśniła.
PRZECZYTAJ TAKŻE: 50 tys. zł za naruszenie zakazu reklamy aptek. WIF: promocja mailingowa objęła 103 apteki
NIA za zakazem reklam aptek w kontekście Karty Dużej Rodziny
Źródło: Puls Medycyny