Z matki na dziecko - transfer bakterii po cesarskim cięciu

MAT
opublikowano: 02-02-2016, 16:21

Naukowcy i lekarze przeprowadzili eksperyment: częściowo przeszczepili dzieciom - urodzonym przez cesarskie cięcie - bakterie, które zasiedlają pochwę matki. Odtworzenie naturalnej flory ma pomóc w uniknięciu różnorodnych problemów zdrowotnych.

Autorami eksperymentu opisanego w piśmie "Nature Medicine" są badacze z Mount Sinai Hospital, NYU Langone Medical Center i innych ośrodków.

Badacze tłumaczą, że np. w USA obecnie ponad 1/3 porodów odbywa się z pomocą cesarskiego cięcia, podczas gdy nienaturalny poród może prowadzić do różnego rodzaju kłopotów zdrowotnych dziecka. "Znane jest powiązanie między cesarskim cięciem a zwiększonym ryzykiem różnych chorób" - mówi jeden z głównych autorów pracy prof. Jose C. Clemente. Według niektórych badań, schorzenia te mogą być skutkiem zaburzenia flory bakteryjnej dziecka, które w naturalnych warunkach dziedziczy ją od matki w czasie porodu.

Uczeni postanowili sprawdzić, czy możliwe jest jej odtworzenie. W tym celu zaraz po zabiegu cesarskiego cięcia, usta, twarz i miejsca na ciele czwórki dzieci przetarli gazą zawierającą płyny z pochwy matki. W ciągu pierwszego miesiąca po porodzie z pomocą badań genetycznych analizowali bakteryjną florę pobieraną z ponad 1,5 tys. miejsc na ciałach dzieci i matek i porównali je z florą grup kontrolnych - czyli po urodzeniu naturalnym i po cesarskim cięciu bez zasiewania bakterii.

Technika, jaką zastosowali uczeni częściowo przyniosła efekty. U dzieci pojawiły się m.in. typowe dla naturalnego porodu bakterie z rodzaju lactobacillus i bacteroides, które były prawie nieobecne po narodzinach z pomocą chirurga. Jak tłumaczą autorzy, mikroorganizmy te wiąże się z prawidłowym rozwojem układu immunologicznego.

"Badanie to pozwoliło nam zademonstrować wykonalność odtworzenia flory bakteryjnej w niewielkiej próbie" - mówi dr Clemente. Badacz przyznaje jednak, że nie wiadomo jeszcze, czy zabieg pomoże uzyskać korzyści, jakie niesie posiadanie prawidłowego mikrobiomu. Aby to ustalić potrzebne będą bardziej szczegółowe badania.

<< Polecamy także inne doniesienia na temat wpływu fory bakteryjnej na zdrowie.

Podpis: MAT