Występują interakcje między statynami i popularnymi antybiotykami

MEJ
opublikowano: 23-12-2014, 16:22

Między popularnymi antybiotykami makrolidowymi jak klarytromycyna i niektórymi statynami występują interakcje groźne zwłaszcza osobom starszym. Interakcje te prowadzą prawdopodobnie do uszkodzenia nerek i szybkiego podwyższenia poziomu potasu – poinformował zespół naukowców kanadyjskich.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Jak wykazały badania zespołu kanadyjskiego, opublikowane w CMAJ (Canadian Medical Association Journal), problem dotyczy prawastatyny i rosuwastatyny.  Są one metabolizowane w nerkach w inny sposób niż pozostałe statyn. Jednoczesne używanie popularnych antybiotyków z grupy makrolidowych, zwłaszcza klarytromcyny, może spowodować wystąpienie poważnych działań ubocznych. U osób starszych mogą one prowadzić do ciężkiego uszkodzenia nerek lub gwałtownego podwyższenia poziomu potasu. Konieczna jest wtedy szybka hospitalizacja.

 Naukowcy w trakcie badań przebadali działanie takich antybiotyków makrolidowych jak azytromycyna i klarytromycyna (51,523 klarytromycyny i 52,518 azytromycyny) na 104,041 użytkownikach statyn powyżej 66. roku życia. W grupie osób zażywających rosuwastatynę, prawastatynę i fluwastatynę odnotowano uszkodzenia nerek, gdy zażywały one jednocześnie klarytromycynę. Ryzyko hospitalizacji i powikłań grożących śmiercią oceniono dla starszych użytkowników klarytromycyny i statyn jak prawastatyna jako „umiarkowane”. Naukowcy uważają, że zaobserwowane interakcje między antybiotykami a statynami są „odbiciem toksyczności statyn dla osób w wieku starszym”. Obecne badania są pierwszymi, wykazującymi toksyczność statyn i ich interakcje z antybiotykami.

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MEJ

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.