Wystartowała kampania na temat łuszczycy „Odkryj, poznaj, zaakceptuj”

EG/PAP
opublikowano: 24-07-2018, 17:14

Na łuszczycę choruje w Polsce 1,2 miliona osób. Kampania „Odkryj, poznaj, zaakceptuj” ma na celu nie tylko szerzenie wiedzy o tej chorobie, ale także walkę ze stygmatyzacją chorych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Łuszczyca to przewlekła, zapalna, niezakaźna choroba skóry, czasem atakująca również stawy. Jest dziedziczna, jej objawy mogą wystąpić w każdym wieku. Na jej rozwój wpływają nie tylko czynniki genetyczne, ale także środowiskowe i psychosomatyczne. W wielu przypadkach symptomy łuszczycy widoczne na skórze chorego wyprzedzają o kilka lat pojawienie się pełnoobjawowego łuszczycowego zapalenia stawów. 35 proc. chorych cierpi na obie choroby jednocześnie. 

Zobacz więcej

Trudnym momentem dla chorych na łuszczycę jest zwłaszcza lato

iStock

Łuszczyca jest chorobą mającą wpływ nie tylko na stan zdrowia, ale również codzienne funkcjonowanie chorego. Często utrudnia mu życie zawodowe, prywatne czy intymne. Według Raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. 98 proc. pacjentów deklaruje negatywny wpływ łuszczycy na życie emocjonalne, 94 proc. – na kontakty towarzyskie, 70 proc. – na życie rodzinne, 68 proc. – na karierę zawodową, 38 proc. – na sprawność fizyczną, 17 proc. – na sferę intymną, a 21 proc. – na przebieg nauki.

„Ze względu na to, że zmiany chorobowe są widoczne, powodują one stygmatyzację - widać zmiany, inni o nie się pytają, przyglądają się im, a pacjenci mają poczucie, że są gorsi. Chorzy są izolowani i ulegają wykluczeniu z normalnego środowiska społecznego - w szkole, w miejscu pracy, na basenie, na plaży, w salonie fryzjerskim. W efekcie unikają aktywności, życia towarzyskiego, wskazują, że czują się odrzuceni, mają poczucie nieatrakcyjności, smutku, wstydu” – mówi prof. dr hab. n. med. Joanna Narbutt, krajowa konsultantka w dziedzinie dermatologii i wenerologii. 

Trudnym momentem dla chorych na łuszczycę jest zwłaszcza lato. Ze względu na widoczne zmiany chorobowe niechętnie odsłaniają ciało, co jest dla nich szczególnie niekomfortowe podczas fali wakacyjnych upałów. 

Jedną z inicjatyw kampanii „Odkryj, poznaj, zaakceptuj” będzie organizowany 24 sierpnia na Placu Zamkowym w Warszawie „dzień bez kamuflażu” - ma zachęcić chorych do „zrzucenia” zbędnej w upalne dni odzieży mającej ukryć oznaki choroby. 

Więcej informacji o planowanych w ramach kampanii wydarzeniach, materiałów edukacyjnych na temat łuszczycy można znaleźć na stronie internetowej organizatorów.

Kampanię „Odkryj, poznaj, zaakceptuj” swoim patronatem objął Rzecznik Praw Pacjenta, Polskie Towarzystwo Dermatologiczne, Polskie Towarzystwo Reumatologiczne oraz Unia Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS. Wsparły ją także gwiazdy - w jednym ze spotów wystąpili członkowie kabaretu Ani Mru Mru.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Chory na łuszczycę potrzebuje interdyscyplinarnej opieki lekarskiej

Stale trzeba przypominać: łuszczyca nie jest zakaźna

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG/PAP

Najważniejsze dzisiaj
Tematy
Puls Medycyny
Dermatologia / Wystartowała kampania na temat łuszczycy „Odkryj, poznaj, zaakceptuj”
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.