Wystarczą 2 minuty spaceru

MAT
05-05-2015, 13:21

Aby zapobiec szkodliwości długotrwałego siedzenia wystarczy nieduża, ale regularna dawka ruchu. Różnica dla zdrowia jest znaczna.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Liczne badania pokazały, że długie, regularne siedzenie szkodzi. Ponieważ niewielu ludzi może lub chce je ograniczy i nie każdy ma czas lub chęci na regularny sport, badacze z University of Utah spróbowali znaleźć dostępny dla wszystkich sposób ochrony przed szkodliwością powszechnego dzisiaj nawyku.

W tym celu sprawdzili, jak na długość życia wpływają dwa rodzaje aktywności, które właściwie każdy może wprowadzić do swojego dnia - regularny wysiłek o niskim nasileniu, np. stanie oraz o lekkim natężeniu, czyli np. spacer, lekka praca w ogrodzie czy sprzątanie. Uwzględnione dane pochodziły z programu National Health and Nutrition Examination Survey.

Ze stania nie było wiele pożytku, przynajmniej przy zakładanej przez badaczy dawce - czyli zastąpieniu nim 2 minut siedzenia w ciągu godziny. Dobra wiadomość jest jednak taka, że już zamiana 2 minut z godziny na ruch z kategorii lekkiego wysiłku oznaczał aż 33 proc. mniejsze ryzyko śmierci.

Badacze tłumaczą, że nawet krótkie przechadzki, jeśli powtarzane są regularnie, w ciągu tygodnia sumują się do ilości o zauważalnym znaczeniu. Według ich wyliczeń, przy 16 godzinach czuwania dziennie, 2 minuty ruchu w każdej godzinie oznaczają spalenie 400 kcal, co jest zbliżone do 600 kcal, spalanych przy aktualnych zaleceniach tygodniowej ilości umiarkowanego wysiłku.

Uczeni zwracają jednak  uwagę, że dopiero umiarkowanie intensywny wysiłek wzmacnia serce, mięśnie oraz kości i przynosi korzyści dla zdrowia, których aktywność o lekkim nasileniu nie jest w stanie dać.

"Na podstawie tych wyników zalecamy dodanie dwóch minut spaceru do każdej godziny, w połączeniu z normalną aktywnością, która powinna uwzględniać 2,5 godziny umiarkowanych ćwiczeń tygodniowo." - mówi główny autor badania prof. Srinivasan Beddhu

 

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj

Tematy

Puls Medycyny

Nauka i badania / Wystarczą 2 minuty spaceru
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.