Polski startup wynalazł platformę i aplikację, która zachęci Polaków do oddawania krwi

EG
20-07-2018, 12:16

Zaledwie 1,5 proc. polskiego społeczeństwa, czyli jakieś 600 tys. osób, regularnie oddaje krew. Najtrudniej przekonać do tej niezwykle potrzebnej aktywności młodych ludzi. Wynalazek polskiego startupu Blodon ma szansę to zmienić.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Blodon, polski startup, wziął pod uwagę podczas projektowania swojej aplikacji dwa najistotniejsze problemy. Pierwszym z nich jest to, że krwiodawcy często oddają krew w miejscach, gdzie zapotrzebowanie na nią wcale nie jest wysokie. Drugim natomiast jest dysproporcja pomiędzy ilością ludzi oddających i potrzebujących krwi – tych drugich jest oczywiście więcej, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, kiedy częściej podróżujemy i przytrafiają nam się różnego rodzaju wypadki bądź urazy.

W 2017 roku krew oddało blisko 588 tys. Polaków
Zobacz więcej

W 2017 roku krew oddało blisko 588 tys. Polaków

iStock

Stworzona przez Blodon platforma pozwoli na lepszy kontakt dawców krwi z biorcami. Powstała również aplikacja, która umożliwi krwiodawcy sprawdzenie, gdzie krew jego grupy jest najbardziej w danej chwili potrzebna. Wynalazek ma w przyszłości wykorzystać elementy grywalizacji - dawcy będą otrzymywać żetony uprawniające do zniżek na zakup produktów lub usług zdrowotnych.

„Powstała koncepcja platformy, gdzie osoba potrzebująca krwi jest w stanie wyrazić tę potrzebę, czyli przekazać informację, że na danym obszarze potrzebna jest określona grupa krwi w określonym horyzoncie czasowym i wszystkie osoby, które są w stanie spełnić taką prośbę, dostają w zanonimizowany sposób informację, że jest taka potrzeba i są w stanie tę potrzebę zaadresować” – tłumaczy Anton Bubiel, współzałożyciel startupu Blodon. 

Dawca musi zalogować się na platformie i uzupełnić odpowiednie dane na temat swojego stanu zdrowia oraz miejsca, w którym najchętniej oddałby krew. Każde pobranie zapisywane jest w systemie, który wyłapuje zapotrzebowanie na konkretna grupę krwi i we właściwym czasie od ostatniego pobrania - w przypadku mężczyzn po upływie 3, kobiet 4 miesięcy – wysyła informację  użytkownikowi.

„Poprzez zabezpieczenia kryptograficzne i możliwość administrowania przez użytkowników swoimi danymi moglibyśmy zagwarantować, że te dane nigdzie nie wypłyną. Z drugiej strony, jeśli chodzi o administrowanie żetonami, również moglibyśmy oprzeć to na publicznym blockchainie, gdzie każdy użytkownik wiedziałby, ile wszystkich żetonów jest w systemie” – przekonuje przedstawiciel Blodon.

Start-up czeka w tej chwili na odpowiedź Narodowego Centrum Krwiodawstwa lub Ministerstwa Zdrowia w kwestii promocji krwiodawstwa. 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Polacy coraz rzadziej oddają krew

Polski startup opracował urządzenie zapobiegające śmierci łóżeczkowej

Źródło: Newseria

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Nauka i badania / Polski startup wynalazł platformę i aplikację, która zachęci Polaków do oddawania krwi
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.