Wstrząs anafilaktyczny: warto mieć przy sobie adrenalinę

PAP/kl
29-05-2017, 09:36

Wstrząs anafilaktyczny, czyli ciężka reakcja alergiczna, jest bezpośrednim zagrożeniem życia. Alergicy powinni zaopatrzyć się w adrenalinę, by w razie potrzeby od razu ją zaaplikować.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji

Na konieczność zwiększania świadomości w tym zakresie zwrócił uwagę pełniący obowiązki przewodniczącego Sekcji Resuscytacji i Medycyny Stanów Nagłych Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii dr Wojciech A. Rychlik z Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach.

Różne  aspekty ratowania ludzkiego życia i zdrowia zostaną omówione podczas konferencji "Resuscytacja.plus od a do z"., która odbędzie się w dniach 9-10 czerwca w Katowicach.

Wstrząs anafilaktyczny jest jedną z wielu możliwych przyczyn potrzeby stosowania resuscytacji. Specjaliści poruszą także zagadnienia szybko rozwijającej się sepsy - w tym u dzieci, a także pomocy pacjentom w stanie głębokiego wychłodzenia. Zaplanowano również liczne warsztaty praktyczne.

Anafilaksją zagrożony jest każdy, choć szczególnie alergicy uczuleni na pokarmy (najczęściej to orzechy, owoce morza, ryby, niektóre owoce, mleko, jajka) oraz jad owadów błonkoskrzydłych, a ze środków medycznych: na leki, środki kontrastowe używane w radiologii i lateks, który jest m.in. w rękawiczkach.

Zdaniem dr. Rychlika - kierownika naukowego konferencji - Polacy mają coraz większą wiedzę na temat zasad udzielania pierwszej pomocy. W miejscach publicznych jest też coraz więcej przydatnych podczas takich działań automatycznych defibrylatorów (AED), jednak wciąż est wiele do zrobienia.

"To konferencja multidyscyplinarna, zajmująca się różnymi stanami zagrożenia życia. W tym roku jednym z tematów są reakcje anafilaktyczne i alergie. Oprócz lekarzy różnych specjalności liczymy na obecność ratowników medycznych i pielęgniarek. Nie wszyscy pracownicy służby zdrowia mają na co dzień do czynienia ze stanami zagrożenia życia, dlatego warto sobie przypomnieć obowiązujące zasady i poznać najnowsze metody leczenia" - powiedział dr Rychlik.

Objawy wstrząsu anafilaktycznego

Wśród objawów zbliżającego się wstrząsu anafilaktycznego, które powinny nas zaalarmować po narażeniu na alergen, są:

  • nagły spadek ciśnienia,
  • tachykardia czyli przyspieszenie akcji serca,
  • duszność,
  • świszczący oddech,
  • obrzęk ust i/lub języka,
  • chrypka, gwałtowny kaszel,
  • swędząca pokrzywka,
  • rumień,
  • nudności,
  • kurczowe bóle brzucha,
  • wymioty, biegunka,
  • zawroty głowy, osłabienie
  • omdlenie. 

Jeśli osoba uczulona ma przy sobie strzykawkę z adrenaliną (preparat przepisuje na receptę lekarz), powinna ją sobie natychmiast wstrzyknąć domięśniowo, do mięśnia uda. Jeśli nie, należy pilnie wezwać pogotowie. Po udzieleniu pomocy zalecana jest 12-24 godzinna obserwacja, bo może wystąpić reakcja drugiej fazy. Potem nie wolno zapomnieć o diagnostyce alergologicznej.

"Osoba, u której wystąpiła kiedykolwiek silna reakcja alergiczna - z obrzękami, dusznością, ma wystarczający powód, by zgłosić się do lekarza i o tym powiedzieć. Lekarz przepisze wówczas adrenalinę w specjalnej ampułkostrzykawce lub tzw. penie, która jest najwłaściwszym lekiem do podania podczas wstrząsu. Najlepiej, by taka osoba potrafiła sama sobie zaaplikować ten preparat, co nie jest trudne, można tego nauczyć w kilka minut" - podkreślił dr Rychlik.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: PAP/kl

Najważniejsze dzisiaj

Puls Medycyny

Choroby układu oddechowego / Wstrząs anafilaktyczny: warto mieć przy sobie adrenalinę
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.