Wsparcie przedsiębiorców w realizacji praw pacjentów

MMD
opublikowano: 20-02-2019, 17:29

„Udostępnianie, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej – zagadnienia praktyczne” – pod takim tytułem Rzecznik Praw Pacjenta wydał 20 lutego objaśnienia prawne, których celem jest wsparcie wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność leczniczą w realizacji prawa pacjenta do dokumentacji medycznej. Dokument ten może również stanowić cenną wskazówkę dla innych podmiotów oraz samych pacjentów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

„Nieodzownym elementem wykonywanej działalności leczniczej jest realizacja praw pacjenta. Rzecznik Praw Pacjenta, jako organ właściwy tym zakresie, uwzględniając uwidocznione na przestrzeni lat problemy w stosowaniu przepisów odnoszących się do prawa pacjenta do dokumentacji medycznej, z własnej inicjatywy opracował objaśnienia prawne dotyczące tego prawa. Koncentrują się one na zagadnieniach praktycznych związanych z prowadzeniem, przechowywaniem i udostępnieniem dokumentacji medycznej, w zakresie których RPP najczęściej identyfikował nieprawidłowości w placówkach medycznych” – poinformowano w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. 

Podstawą opracowania objaśnień prawnych jest przede wszystkim orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące prowadzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. 

„Ta publikacja jest istotnym narzędziem z punktu widzenia przedsiębiorców. Przede wszystkim zabezpiecza ich interesy, gdyż zastosowanie się do objaśnień prawnych nie może mieć dla nich negatywnych konsekwencji. Korzystający z objaśnień prawnych przedsiębiorcy mają wówczas pewność, że ich postępowanie lub wdrożone rozwiązania organizacyjne są właściwe” – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

Jak podkreśla, na podstawie art. 33 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców stosowne organy administracji publicznej dążą do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa z zakresu działalności gospodarczej. Instrumentem prawnym służącym do osiągnięcia tego celu są w szczególności objaśnienia prawne dotyczące przepisów regulujących podejmowanie, wykonywanie lub zakończenie działalności gospodarczej oraz praktycznego stosowania tych przepisów, które mogą zostać wydane przez ww. organy. 

Rzecznik Praw Pacjenta jest jednym z pierwszych organów władzy publicznej, który opracował taki dokument. „Jego adresatami są przedsiębiorcy prowadzący działalność leczniczą, jednak szeroki zakres przedstawionego materiału, prezentujący właściwe sposoby przestrzegania zbiorowych praw pacjentów, powinien zostać uwzględniony przez wszystkie podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych” – tłumaczą w Biurze RPP.

Objaśnienia prawne zamieszczano w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rzecznika Praw Pacjenta w zakładce „Objaśnienia prawne”: Udostępnianie, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej – zagadnienia praktyczne.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MMD

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.