Wielkie zmiany w finansowaniu ochrony zdrowia. Z budżetu państwa nie będzie opłacana część świadczeń

  • Katarzyna Lisowska
opublikowano: 03-10-2022, 14:03

W wykazie prac legislacyjnych pojawiły się założenia do projektu nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw, a w nich spore zmiany w finansowaniu części świadczeń. Z budżetu państwa nie będzie już opłacane m.in. leczenie HIV i leczenie osób chorych na hemofilię. Zapłacić za nie ma NFZ, podobnie jak za leki dla seniorów czy funkcjonowanie zespołów ratownictwa medycznego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
NFZ ma przejąć od budżetu państwa finansowanie części świadczeń. Chodzi m.in. o leczenie HIV/AIDS, leczenie osób chorych na hemofilię, świadczenia wysokospecjalistyczne czy leki 75 plus.
NFZ ma przejąć od budżetu państwa finansowanie części świadczeń. Chodzi m.in. o leczenie HIV/AIDS, leczenie osób chorych na hemofilię, świadczenia wysokospecjalistyczne czy leki 75 plus.
Fot. iStock
  • Projekt nowelizacji przewiduje przeniesienie źródła finansowania świadczeń wysokospecjalistycznych z budżetu państwa do Narodowego Fundusz Zdrowia.
  • Zmienią się też zasady finansowania staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz zadań zespołów ratownictwa medycznego.
  • NFZ, a nie budżety państwa czy MZ, będzie też odpowiadał za finansowanie m.in. leków 75 plus i leków dla kobiet w ciąży.
  • Projekt przewiduje, że środki pochodzące z funduszu zapasowego NFZ z przeznaczeniem na finansowanie realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia będą mogły być w 2023 r. przekazane na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19, m.in. na zakup szczepionek.

Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw. Jak czytamy na stronie rządowej, ma on na celu optymalizację wydatkowania środków publicznych na cele ochrony zdrowia w ramach łącznej kwoty nakładów w tym obszarze, określanej corocznie na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Można pokusić się jednak o stwierdzenie, że budżet NFZ został istotnie dociążony bez zwiększenia w nim środków.

Jakie rozwiązania przewidziano w projekcie:

  • umożliwienie włączenia do finansowania przez NFZ nabycia szczepionek wykorzystywanych do szczepień obowiązkowych w ramach programu szczepień ochronnych;
  • rezygnację z opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowanej obecnie z budżetu państwa w ramach działu 851 – Ochrona zdrowia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Kaczyński o wpływowych grupach traktujących służbę zdrowia jak biznes

Jak wyjaśnia MZ, zmiana ma na celu ograniczenie wydatków budżetu państwa oraz kosztów administracyjnych związanych z opłacaniem składki na ubezpieczenie zdrowotne z budżetu państwa, w szczególności mając na względzie przepisy art. 131c ustawy dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Projektowane regulacje winny skutkować ograniczeniem przychodów NFZ oraz wydatków budżetu państwa.

W dokumencie jest zapis, że minister zdrowia w sytuacji wystąpienia takiej potrzeby – będzie uprawniony do przekazania NFZ dotacji na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej lub zasilenie wpłatą funduszu zapasowego płatnika publicznego.

Budżet państwa wycofuje się z finansowania świadczeń wysokospecjalistycznych

Świadczenia wysokospecjalistyczne są obecnie finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków dotacji z budżetu państwa. Projekt przewiduje przeniesienie źródła finansowania tych świadczeń z budżetu państwa do NFZ, który - jak opisano w dokumencie - “jest podstawowym płatnikiem w systemie opieki zdrowotnej”.

Zmienią się też zasady finansowania staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów. Tu planowane jest przywrócenie trybu finansowania obowiązującego dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Co oznacza, że środki na realizację tego zadania będą przekazywane marszałkowi województwa przez właściwego wojewodę, a nie przez ministra zdrowia.

NFZ, a nie budżety państwa czy MZ, będzie też odpowiadał za finansowanie:

  • leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dla osób powyżej 75. roku życia (tzw. leki 75 plus) oraz leków dla kobiet w ciąży (tzw. ciąża plus),
  • leków oraz wyrobów medycznych nabywanych w ramach programów polityki zdrowotnej ministra zdrowia dotyczących leczenia w leczeniu hemofilii i HIV (aktualnie dotyczyć to będzie dwóch programów: Narodowego Programu Leczenia Chorych na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne na lata 2019-2023 oraz Rządowego programu polityki zdrowotnej Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022-2026 z modułem Leczenie DAA przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C pacjentów osadzonych w zakładach penitencjarnych na lata 2022-2024);

Zmianę źródła finansowania przewidziano też odnośnie do zadań zespołów ratownictwa medycznego. I za nie zapłaci NFZ.

Fundusz zapasowy na walkę z COVID-19

Sporym zaskoczeniem jest wskazanie, że środki pochodzące z funduszu zapasowego NFZ z przeznaczeniem na finansowanie realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia będą mogły być w 2023 r. przekazane na Fundusz Przeciwdziałania COVID-19. Z tego źródła ma być finansowany w przyszłości m.in zakup szczepionek przeciwko COVID-19.

Odpowiedzialny za przygotowanie projektu resort zdrowia wskazuje, że ten punkt stanowi regulacje incydentalne, które są związane z koniecznością wsparcia jednostek systemu ochrony zdrowia po okresie wzmożonych działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie i zapobieganie COVID-19.

Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III/IV kwartał 2022 r.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ponad 10 mld zł „zysku” NFZ za 2021 r. zasili fundusz zapasowy. Skąd te pieniądze?

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.