WHO: potrzebne nowe ograniczenia w reklamie alkoholu
Nowy raport Światowej Organizacji Zdrowia zwraca uwagę na coraz częstsze wykorzystywanie zaawansowanych technik marketingu internetowego do promocji alkoholu. W ocenie WHO obecne regulacje ograniczające reklamę napojów alkoholowych są niewystarczające.

Zmniejszenie szkód powodowanych przez alkohol – poprzez uregulowanie transgranicznego marketingu, reklamy i promocji alkoholu jest pierwszym wnioskiem z raportu WHO, który szczegółowo opisuje sposób, w jaki alkohol jest obecnie sprzedawany ponad granicami państw – często za pomocą środków cyfrowych – i w wielu przypadkach niezależnie od otoczenia społecznego, gospodarczego czy kulturowego.
Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, na całym świecie około 3 milionów ludzi umiera każdego roku w wyniku spożycia alkoholu – jedna na 10 sekund – co stanowi około 5 proc. wszystkich zgonów. Aż 13,5 proc. wszystkich zgonów wśród osób w wieku 20-39 lat jest związanych z alkoholem.
Cyfrowa rewolucja w promocji alkoholu
Jedną z największych zmian w podejściu do promocji alkoholu w ostatnich latach jest wykorzystanie marketingu internetowego. Gromadzenie i analiza danych na temat nawyków i preferencji użytkowników przez globalnych dostawców Internetu stworzyła sprzedawcom alkoholu nowe i rosnące możliwości kierowania wiadomości do określonych grup, ponad granicami krajów.
W raporcie WHO czytamy, że ponad 70 proc. wydatków na media czołowych sprzedawców alkoholu z siedzibą w USA w 2019 r. pochodziło z promocji, lokowania produktu i reklam online w mediach społecznościowych.
Sponsoring wydarzeń sportowych i lokowanie produktów alkoholowych w filmach i serialach
Sponsoring głównych wydarzeń sportowych na poziomie globalnym, regionalnym i krajowym to kolejna kluczowa strategia stosowana przez międzynarodowe koncerny alkoholowe. Taki sponsoring może znacząco zwiększyć świadomość ich marek wśród nowych odbiorców. Ponadto producenci alkoholu współpracują z ligami i klubami sportowymi, aby dotrzeć do widzów i potencjalnych konsumentów w różnych częściach świata.
Rosnący rynek e-sportu, w tym konkurencyjne imprezy gamingowe, to kolejna okazja do sponsorowania wydarzeń oraz zwiększenia rozpoznawalności marki i międzynarodowej sprzedaży. Podobnie jak lokowanie produktu w filmach i serialach, z których wiele jest transmitowanych w międzynarodowych kanałach abonamentowych. Według analizy 100 najlepiej zarabiających amerykańskich filmów kasowych w latach 1996-2015, markowy alkohol był wyświetlany w prawie połowie z nich.
Nacisk na marketing skierowany do określonych odbiorców
Brak regulacji dotyczących transgranicznej promocji alkoholu jest szczególnie niepokojący w odniesieniu do dzieci i młodzieży, kobiet i osób pijących dużo.
Badania wykazały, że rozpoczęcie picia alkoholu w młodym wieku jest przyczyną ryzykownego picia w wieku dorosłym. Co więcej, pijące nastolatki są bardziej narażeni na szkody spowodowane spożyciem alkoholu niż osoby starsze.
Również spożycie alkoholu przez kobiety jest ważnym sektorem wzrostu produkcji i sprzedaży alkoholu. Trzy czwarte alkoholu wypijanego na świecie jest spożywane przez mężczyzn, a co za tym idzie często sprzedawcy alkoholu postrzegają rynek kobiet jako rozwojowy. Organizują inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na takie tematy, jak rak piersi i przemoc domowa, a także współpracują z kobietami znanymi ze swoich sukcesów w dziedzinach takich jak sport czy sztuka, aby promować marki alkoholi.
Innym celem działań marketingowych są osoby pijące intensywnie i uzależnione, ponieważ w wielu krajach zaledwie 20 proc. obecnych osób pijących wypija znacznie ponad połowę całego spożywanego alkoholu. Osoby uzależnione od alkoholu często są bardziej podatne na przekazy reklamowe i rzadko znają skuteczne sposoby na uniknięcie kontaktu z treścią reklamy lub promocji.
Brak regulacji dot. promocji alkoholu w Internecie i social mediach
Chociaż w wielu krajach obowiązują pewne ograniczenia dotyczące marketingu alkoholu, zazwyczaj są one stosunkowo słabe. W badaniu WHO z 2018 r. stwierdzono, że chociaż większość krajów ma jakąś formę regulacji dotyczących promocji alkoholu w mediach tradycyjnych, prawie połowa nie ma regulacji dotyczących marketingu alkoholu w Internecie (48 proc.) i mediach społecznościowych (47 proc.).
Źródło: WHO
ZOBACZ TAKŻE: WHO: żaden kraj w Europie nie radzi sobie z epidemią otyłości. Pomóc mogłoby ograniczenie reklam niezdrowej żywności
Źródło: Puls Medycyny