Wegetarianizm pod okiem specjalisty

MMD
18-07-2017, 13:19

Eliminacja mięsa, ryb i niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego może być groźna dla zdrowia, jeśli dieta nie zawiera wystarczającej ilości składników odżywczych.

Według szacunkowych danych w Polsce mięsa i ryb nie je około 1 mln osób. Wegetarianizm staje się coraz bardziej popularnym sposobem odżywiania, ponieważ coraz większy procent społeczeństwa jest zainteresowany odzyskaniem szczupłej sylwetki. Ale czy zawsze jest to sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów?

„Nadwaga to problem, który może dotknąć każdego, kto nie przestrzega zasad zdrowego żywienia. Wyłączenie z codziennego menu mięsa zdecydowanie odciąża pracę żołądka, jednak sięgając po produkty takie jak frytki, słodycze, czy słone przekąski – nawet w wersji wegetariańskiej, trzeba liczyć się z tym, że  kilogramów może nam przybyć” – mówi Monika Honory, ekspert ds. żywienia. 

Wbrew obiegowej opinii, wśród wegetarian również są osoby z nadwaga, a jej przyczyną może być np. niedobór składników mineralnych (m.in. żelaza, witamin B12 i D oraz wapnia), niedoczynność tarczycy, niektóre leki. 

„Pożywienie ma ogromny wpływ na samopoczucie i zdrowie, dlatego należy spożywać wszelkiego rodzaju produkty bogate w żelazo, witaminę B12, a przede wszystkim włączyć do diety rośliny strączkowe, np. fasole, groch, soczewicę, ciecierzycę – źródło pełnowartościowego białka, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu” – podkreślają eksperci. 

W przypadku diety bezmięsnej ogromne znaczenie ma zarówno jakość produktów, jak i komponowanych dań. Główną przyczyną spowolnienia metabolizmu i pojawienia się dodatkowych kilogramów u wegetarian jest bowiem nadmierne spożycie węglowodanów złożonych, w postaci np. kasz, makaronów, czy pieczywa. 

„Idealnym posiłkiem, który może pomóc w przyspieszeniu przemiany materii, jest spożywanie półpłynnych, gotowanych potraw w postaci zupy. Bazując na bukiecie warzyw i np. pełnoziarnistego makaronu, pozwoli ona dostarczyć organizmowi większości składników odżywczych” – mówi Monika Honory.

Według niej sporo początkujących wegetarian nie opiera swojej wiedzy na wiarygodnych informacjach zasięgniętych od lekarzy, czy dietetyków, a dietę dobiera na podstawie prób i błędów, co może negatywnie wpływać na zdrowie i powodować wszelkiego rodzaju niedobory.

Wegetarianizm może stanowić zdrową i bezpieczną opcję żywienia, jednak pod warunkiem, że zaspokoi się zapotrzebowania organizmu na wszystkie składniki odżywcze. Wykluczenie mięsa z diety ma pozytywny wpływ na jego funkcjonowanie i zmniejsza zapadalność na choroby wchodzące w skład zespołu metabolicznego: miażdżycę, cukrzycę i nadciśnienie tętnicze. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego, to brak wiedzy w zakresie stosowanej diety i monotonne jedzenie jest najczęstszą przyczyną pojawiania się niedoborów składników pokarmowych. Dlatego przygotowując się do zmiany nawyków żywieniowych, warto zasięgnąć porady specjalisty.

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MMD

Najważniejsze dzisiaj

Puls Medycyny

Inne / Wegetarianizm pod okiem specjalisty
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.