W zdrowym ciele zdrowy rozum

MAT
opublikowano: 16-07-2015, 16:50

Na starość warto ćwiczyć - nie tylko dla silniejszego ciała. Fizyczny wysiłek poprawia bowiem kondycję umysłową seniorów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

O dobroczynnym wpływie ćwiczeń na mózg donoszą badacze z University of Kansas Medical Center. W magazynie "PLOS ONE" opisują oni eksperyment z udziałem osób w wieku 65 lat i więcej bez oznak ubytków zdolności poznawczych.

Badanie miało na celu ustalenie intensywności ćwiczeń, która przyniesie największe korzyści mózgowi. Ochotników podzielono więc na cztery grupy - jedną kontrolną oraz trzy poświęcające na ćwiczenia różne ilości czasu - 225, 150 i 75 minut tygodniowo.

Wszyscy ćwiczący zyskali. Jednak ci uczestnicy, którzy ćwiczyli najwięcej, odczuli najsilniejszą poprawę możliwości umysłowych. Szczególnie dotyczyła ona zdolności wzrokowo-przestrzennych, czyli umiejętności tworzenia w umyśle reprezentacji otoczenia. Poprawiała się też ogólna zdolność koncentracji uwagi.

"Podsumowując, więcej ćwiczeń to większe korzyści dla mózgu. Wszystkie ćwiczenia aerobowe są dobre." - uzyskane wyniki komentuje prof. Jeffrey Burns, współautor pracy.

Ważne są jednak pewne szczegóły. Bardziej liczyła się wyższa intensywność wysiłku, niż zwiększony czas. "Trzeba ćwiczyć w sposób, który podniesie ogólny poziom kondycji." - mówi jeden z autorów prof. Eric Vidoni.

Wpływ ruchu na umysł może być nieznany wielu starszym osobom, a warto ich do tego zachęcać. "Uwielbiam ćwiczyć umysł, ale nie znoszę ćwiczenia ciała." - mówi jedna z uczestniczek projektu, 80-letnia Marjorie Troeh, która wzięła w nim udział m.in. po to, aby zmotywować się ćwiczenia. "Wiedziałam o dowodach mówiących, że wysiłek jest dobry dla fizycznej wytrzymałości i sprawności, ale nie wiązałam go ze zdrowiem mózgu." - opowiada ćwicząca seniorka.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.