Uwaga na interakcje leków z suplementami

Marta Markiewicz
opublikowano: 30-10-2012, 12:22

Suplementy diety oraz preparaty ziołowe mogą wchodzić w niekorzystne interakcje z lekami Rx. Uważać powinno się szczególnie w przypadku przyjmowania leków stosowanych w chorobach sercowo-naczyniowych oraz schorzeniach układu nerwowego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Badacze przeanalizowali wyniki 31 oryginalnych badań dotyczących możliwości wystąpienia interakcji pomiędzy przyjmowanymi przez pacjentów lekami Rx a suplementami diety zawierającymi takie składniki jak: wapń, żelazo i magnez, a także wyrobami ziołowymi, m.in. z nasion lnu, echinacei, dziurawca zwyczajnego oraz miłorzębu dwuklapowego.

Przeanalizowano efekty przyjmowania 213 preparatów bez recepty (suplementów diety oraz preparatów ziołowych) łącznie z 509 lekami Rx. Stwierdzono występowania 882 interakcji lek - suplement. Najwięcej z nich dotyczyło interakcji z substancjami czynnymi takimi jak: warfaryna, insulina, digoksyna, aspiryna i tiklopidyna.

Najczęstszą stwierdzaną interakcją była zmiana farmakokinetyki substancji czynnych leków Rx - dotyczyło to 42 proc. przypadków interakcji. Odnotowano także152 przypadki niepożądanych reakcji ze strony układów pokarmowego, nerwowego oraz moczowego.
„Nasza szeroka analiza wyraźnie pokazuje, że niektóre składniki suplementów diety i ziołowych środków leczniczych mogą potencjalnie wchodzić w szkodliwe interakcje z innymi lekami. Wykazano również, że ziołowe i roślinne środki lecznicze wchodzą w takie interakcje znacznie częściej niż inne suplementy diety, takie jak witaminy, minerały i aminokwasy” - wyjaśnia dr Hsiang-Wen Lin z College of Pharmacy, China Medical School na Tajwanie.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Marta Markiewicz

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.