Utrata słuchu konsekwencją terapii hormonalnej

AK/kl
18-05-2017, 10:05

Naukowcy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że stosowanie hormonalnej terapii zastępczej (HTZ), jak również późny wiek wystąpienia menopauzy może mieć związek z utratą słuchu.

Do badania włączono ponad 80 tys. kobiet w wieku od 27 do 44 lat. W latach 1991-2013 uczestniczki regularnie wypełniały kwestionariusze dotyczące ich stanu zdrowia, dzięki czemu badacze mogli stale monitorować ich historię medyczną.

Na przestrzeni tych lat, ponad 18 tys. kobiet zgłosiło problem utraty słuchu. Nie zaobserwowano związku z częstszym występowaniem choroby u kobiet z naturalną czy chirurgiczną menopauzą, jak również z samym faktem jej wystąpienia. 

Uwagę badaczy zwróciła jednak zwiększona częstość utraty słuchu u uczestniczek badania, u których menopauza wystąpiła później, czyli po 50. roku życia, a także u kobiet, które stosowały HTZ.

Naukowcy podkreślają, że konieczne są dalsze badania, które pomogą udowodnić istnienie związku przyczynowo-skutkowego w zaobserwowanej zależności.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: AK/kl

Puls Medycyny

Inne / Utrata słuchu konsekwencją terapii hormonalnej
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.