Ustawa "Za życiem". NFZ zmienia wyceny taryf
Nowe taryfy i nowe warunki związane z wiekiem noworodka i czasem hospitalizacji wprowadza zarządzenie prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ws. warunków świadczeń udzielanych w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem".

- 26 października opublikowano nowe zarządzenie prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące świadczenia koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem w związku z przepisami ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem".
- Dokument wprowadza nowe taryfy oraz nowe warunki związane z wiekiem noworodka i czasem hospitalizacji.
- Koszt wynikający z wprowadzenia zmian to 49 mln zł w skali pół roku.
Jak czytamy w uzasadnieniu, przedmiotowa regulacja dotychczas określona była w zarządzeniu Nr 8/2022/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 21 stycznia 2022 r.
Zmiany wprowadzone w najnowszym zarządzeniem (w porównaniu do dotychczasowej regulacji) dotyczą:
- załącznika nr 1a do zarządzenia stanowiącego Katalog produktów do rozliczania koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży na II lub III poziomie opieki perinatalnej (KOCII/III);
- załącznika nr 1b do zarządzenia stanowiącego Katalog produktów dodatkowych do sumowania w KOC II/III,
którym nadano nowe brzmienie.
Opieka nad noworodkiem - nowe taryfy
Ja czytamy, zmiany w załączniku nr 1a do zarządzenia wynikają z publikacji obwieszczenia Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 12 sierpnia 2022 r. w sprawie taryf świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki nad noworodkiem. Obejmują one modyfikacje w zakresie opieki nad noworodkiem w grupach N21-N25, w tym wprowadzenie dwóch nowych grup rozliczeniowych i implementację taryf dla poniższych grup:
- N21 Ciężka patologia noworodka > 30 dni (było 55 656 pkt, jest 76 005 pkt),
- N21A Ciężka patologia noworodka urodzonego przedwcześnie > 30 dni (nowa kategoria - 62 255 pkt),
- N22 Noworodek wymagający intensywnej terapii (było 25 045 pkt, jest 20 831 pkt),
- N22A Noworodek wymagający intensywnego monitorowania i specjalistycznej opieki (noa kategoria - 10 232 pkt),
- N23 Noworodek wymagający rozszerzonej diagnostyki (było 6 178, jest 25 121 pkt),
- N24 Noworodek wymagający szczególnej opieki (było 5 010, jest 4 941 pkt),
- N25 Noworodek wymagający wzmożonego nadzoru (było 3065, jest 2 235 pkt).
Zmiany w grupach noworodkowych N21KOC-N25KOC polegają na:
- implementacji taryf z obwieszczenia (wyżej),
- dodaniu nowych warunków związanych z wiekiem noworodka i czasem hospitalizacji,
- uporządkowaniu wymaganych do rozliczenia rozpoznań oraz wykonanych procedur,
- utworzeniu grupy N21AKOC Ciężka patologia noworodka urodzonego przedwcześnie > 30 dni, która pozwoli na utrzymanie wysokiego standardu leczenia noworodków z urodzeniową masa ciała ˂ 1000g i/lub urodzonych przed ukończeniem 28-ego tygodnia ciąży,
- utworzeniu grupy N22AKOC Noworodek wymagający intensywnego monitorowania i specjalistycznej opieki,
- zmianie w grupie N23KOC na Noworodek wymagający rozszerzonej diagnostyki, która pozwoli na przeprowadzenie pełnej diagnostyki noworodka w adekwatnej cenie.
W przypadku załącznika nr 1b wprowadzono zmiany, które mają charakter porządkowy - w przypadku: „5.10.99.0000151 Hipotermia lecznicza - w leczeniu encefalopatii noworodków" oraz „5.10.99.0000153 Osobodzień ponad ryczałt finansowany w ramach świadczenia”.
49 mln zł to koszt wprowadzonych zmian w skali sześciu miesięcy
Przepisy zarządzenia stosuje się do rozliczania świadczeń udzielanych od 1 października 2022 r.
“Termin ten jest zbieżny ze zmianami wprowadzanymi w neonatologii (określonymi w zarządzeniu prezesa NFZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne oraz leczenie szpitalne - świadczenia wysokospecjalistyczne)” - czytamy w uzasadnieniu.
Dodano, że szacowany skutek finansowy po stronie płatnika publicznego dla wprowadzonych zmian wynikających z obwieszczenia prezesa AOTMiT wynosi ok. 49 mln zł w skali pół roku, przy czym nie jest możliwe oszacowanie kosztów wynikających z wyodrębnienia nowych JGP (N21AKOC i N22AKOC).
Jakie uwagi mieli konsultujący?
Wyjaśniono, że w ramach konsultacji opinię wyraziło sześć podmiotów, w większości zgłaszając uwagi odnośnie wyceny świadczeń oraz możliwości przystąpienia do realizacji KOC II/III podmiotów realizujących przez ostatnie dwa lata świadczenia z zakresu KOC I.
Część uwag uwzględniono, dostosowując wyceny punktowe do ceny punktu analogicznych produktów neonatologicznych w leczeniu szpitalnym.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Fiasko programu “Za życiem”? NIK: nie spełnił większości zadań
Śmierć Izabeli z Pszczyny: prawnik o “efekcie mrożącym” wyroku TK i paraliżu decyzyjnym u lekarzy
Źródło: Puls Medycyny