Ustawa o jakości w senackiej Komisji Zdrowia. Druzgocące uwagi Biura Legislacyjnego

AS
opublikowano: 16-03-2023, 15:35

16 marca, senacka Komisja Zdrowia rozpatrzyła ustawę o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, uchwaloną na ostatnim posiedzeniu przez Sejm. Istotne uwagi do ustawy przedstawili między innymi senaccy prawnicy. Uznali również, że ustawy nie da się poprawić jedynie senackimi poprawkami.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Posiedzenie Komisji Zdrowia w Senacie 16 marca 2023 r.
Posiedzenie Komisji Zdrowia w Senacie 16 marca 2023 r.
fot. Tomasz Paczos, Kancelaria Senatu
  • System kompensacyjny z tytułu zdarzeń medycznych został opisany w ustawie o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, a powinien być częścią ustawy o jakości.
  • Podobnie kwestie związane z funkcjonowaniem rejestrów medycznych zostały uregulowane w ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia, mimo że są ważnym elementem poprawy jakości.
  • Również część uregulowań dotyczących autoryzacji znalazła się w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
  • To tylko część zarzutów Biura Legislacyjnego Senatu do ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjentów, który trafił do senackiej Komisji Zdrowia.

Zgodnie z założeniem rządu, ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta miałaby wejść w życie 14 dni po dniu ogłoszenia. Jednak większość jej konkretnych zapisów otrzymała późniejsze terminy wejścia w życie. To, w ocenie Biura Legislacyjnego Senatu, przykład niepoprawnej legislacji. Jest też szereg zagadnień z obszaru jakości w ochronie zdrowia, których ustawa nie reguluje, a – zdaniem senackich prawników - powinna.

Ustawa o jakości - według Senatu część zapisów niezgodna z Konstytucją

Biuro Legislacyjne wskazało też na kilka zapisów, które w jego ocenie, są niezgodne z Konstytucją. Dotyczy to m.in. zasady rozpatrywania ustaw w trzech czytaniach. Tymczasem w czasie prac nad ustawą o jakości w sejmowej Komisji Zdrowia projekt został uzupełniony o przepisy znacząco wykraczające poza jego zakres merytoryczny.

Prawnicy mieli też uwagi do zapisów dotyczących monitoringu w placówkach medycznych i powierzenia szczegółowych zasad jego organizacji tym placówkom. Biuro Legislacyjne uznało to za rażące złamanie prawa do prywatności.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Monitoring w szpitalach. Ekspert tłumaczy, kiedy nagrywanie jest zgodne z prawem

– To są kwestie legislacyjne, więc prawnicy Ministerstwa Zdrowia ustosunkują się do nich – powiedział wiceminister zdrowia Waldemar Kraska po wysłuchaniu podsumowania Biura Legislacyjnego Senatu.

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

– Jak na tak długo oczekiwaną ustawę, te uwagi są druzgocące – podsumowała szefowa senackiej Komisji Zdrowia Beata Libera-Małecka. - Proszę, nie marginalizujcie tego tematu – dodała zwracając się do wiceministra Kraski.

Senacka Komisja Zdrowia opowiedziała się za odrzuceniem w całości projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.

Co zmienia ustawa o jakości

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta wprowadza obowiązkową autoryzację dla podmiotów leczniczych, udzielających świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Autoryzację – czyli potwierdzenie spełnienia warunków odnośnie do miejsca udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, personelu medycznego, wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną – ma wydawać prezes NFZ na 5 lat.

Ustawa wprowadza też obligatoryjny wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem, czyli monitorowania tzw. zdarzeń niepożądanych. Podmioty wykonujące działalność leczniczą, np. szpitale, będą miały obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych, ich identyfikowania, zgłaszania i rejestrowania oraz analizowania przyczyn.

Sąd będzie też mógł zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary w stosunku do osób, które zgłoszą zdarzenie niepożądane, zanim organ powołany do ścigania przestępstw dowiedział się o przestępstwie. Ochronie nie będzie podlegać osoba zgłaszająca, która w czasie popełnienia przestępstwa była np. w stanie nietrzeźwości, po użyciu alkoholu, pod wpływem środka odurzającego, substancji psychotropowej.

Zamiast wojewódzkich komisji ds. spraw orzekania o zdarzeniach medycznych ustawa przewiduje wdrożenie dwuinstancyjnego pozasądowego systemu rekompensaty szkód z tytułu zdarzeń medycznych, obsługiwanego przez Rzecznika Praw Pacjenta. Rekompensaty za szkody związane z opieką zdrowotną ma zapewniać pacjentom, powoływany ustawą, Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych.

ZOBACZ TAKŻE: Małecka-Libera: ustawa o jakości jest potrzebna, ale nie w proponowanym kształcie [WIDEO]

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.