Teleporady: zbiór zasad i dobrych praktyk dla lekarzy POZ

opublikowano: 18-08-2020, 13:09

Ministerstwo Zdrowia oraz konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej przygotowali standardy organizacyjne oraz wytyczne w zakresie udzielania teleporad dla lekarzy POZ. Zaznaczyli, że wypracowane rozwiązania mają na celu poprawę jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii COVID-19.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

"Teleporady stały się ważnym narzędziem opieki nad pacjentami w tych trudnych czasach. Dostrzegliśmy wiele ich zalet i na pewno chcemy, aby pozostały w POZ jako jedna z form opieki. Jednak widzimy potrzebę standaryzacji, opisania zasad postępowania i wskazania, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i zbadać pacjenta osobiście, aby eliminować błędy i poprawiać jakość udzielanych świadczeń" - podkreślił wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Ministerstwo Zdrowia oraz konsultant krajowaa w dziedzinie medycyny rodzinnej przygotowali standardy organizacyjne oraz wytyczne w zakresie udzielania teleporad dla lekarzy POZ.
iStock

Teleporady w POZ: rozporządzenie MZ

Z końcem sierpnia 2020 r. ma wejść w życie rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Zawarte w nim przepisy dotyczą m.in. ustalenia przez lekarza udzielającego teleporady, czy jest ona wystarczająca dla rozwiązania problemu zdrowotnego lub poinformowania pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego bezpośrednio oraz przeprowadzenia teleporady w warunkach gwarantujących poufność.

Rozporządzenie reguluje również kwestie przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowa pacjenta, tak by przepływ dokumentacji w formie elektronicznej był chroniony przed nieuprawnionym wykorzystaniem, ujawnieniem lub dostępem.

CZYTAJ TEŻ: MZ wprowadza standard organizacyjny teleporad dla lekarzy POZ

Teleporady w POZ: wytyczne konsultant krajowej w dziedzinie medycyny rodzinnej 

Dodatkowo konsultant krajowa w dziedzinie medycyny rodzinnej - dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas - we współpracy z Ministerstwem Zdrowia opracowała wytyczne dotyczące teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej udzielanych w czasie epidemii.

"Przygotowane dokumenty obligują świadczeniodawców do organizacyjnego przygotowania placówek do płynnej realizacji świadczeń w ramach teleporad, a także zawierają praktyczne wskazówki dla personelu medycznego, jak bezpiecznie realizować teleporady w czasie epidemii" - poinformowała dr hab. Agnieszka Mastalerz-Migas.

Wytyczne określają m.in. sposób rejestracji pacjentów, formy udzielania porad zdalnych czy kwestie związane z organizacją pracy. Wskazują również przypadki, w których realizowane powinny być wizyty osobiste pacjentów w placówkach.

Dr Mastalerz-Migas w wytycznych zaznaczyła, że teleporada w POZ jest narzędziem, które dzięki udzielaniu świadczenia opieki zdrowotnej na odległość, zwiększa bezpieczeństwo pacjenta oraz personelu, ograniczając bezpośredni kontakt do sytuacji uzasadnionych klinicznie.

Podkreśliła również, że teleporada nie może być jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.

Teleporady: zbiór zasad i dobrych praktyk dla lekarzy POZ 

Zgodnie z powyższym rozporządzeniem Ministra Zdrowia oraz wytycznymi konsultant krajowej w dziedzinie medycyny rodzinnej:

Źródło: Ministerstwo Zdrowia

PRZECZYTAJ TAKŻE: Udzielanie świadczeń telemedycznych: NRL opublikowała wytyczne uwzględniające także aspekty etyczne

Coraz więcej telemedycyny w onkologii

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MJM

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.