Sztuczne słodziki niszczą bakterie jelitowe

PAP
opublikowano: 06-10-2018, 09:49

Sześć popularnych sztucznych substancji słodzących - aspartam, sukraloza, sacharyna, neotam, adwantam i acesulfam K - działa toksycznie na drobnoustroje jelitowe - dowodzą naukowcy z Izraela i Singapuru.

Artykuł o niszczącym działaniu sztucznych słodzików na bakterie jelitowe ukazał się w październikowym wydaniu czasopisma „Molecules”. Jego autorzy zaznaczają, że toksyczny efekt na bakterie bytujące w jelitach zachodzi już przy bardzo małych stężeniach słodzików: 1 mg/ml. „Jest to kolejny dowód na to, że spożywanie sztucznych słodzików niekorzystnie wpływa na aktywność drobnoustrojów jelitowych, co może powodować szeroki zakres problemów zdrowotnych” - mówią.

Zobacz więcej

Wiele osób spożywa sztuczne słodziki, nawet nie słodząc herbaty czy kawy - są one stosowane w ogromnej ilości produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych o obniżonej zawartości cukru. iStock

Dwa zespoły badawcze - z Uniwersytetu Ben-Guriona w Negev (Izrael) oraz Nanyang Technological University w Singapurze - przebadały 6 popularnych sztucznych słodzików: aspartam, sukralozę, sacharynę, neotam, adwantam i acesulfam K, oraz 10 popularnych suplementów dla sportowców, zawierających te słodziki, przy użyciu metod inżynierii genetycznej.

Co istotne, wszystkie przebadane słodziki są zatwierdzone przez FDA jako nieszkodliwe dla człowieka.

„Zmodyfikowaliśmy bioluminescencyjne bakterie E. coli. Dzięki temu wykazywały one efekt luminescencji, który ujawniał się w obecności substancji toksycznych. To był nasz model złożonego systemu drobnoustrojów zamieszkujących ludzkie jelita” - mówi prof. Ariel Kushmaro, główny autor omawianej pracy.

Następnie naukowcy mierzyli poziom luminescencji oraz wzrost bakterii traktowanych różnymi stężeniami poszczególnych słodzików. Okazało się, że jest pewne graniczne stężenie, powyżej którego wszystkie badane substancje zaczynały działać toksycznie na drobnoustroje. W niektórych przypadkach wynosiło ono zaledwie 1 mg/ml.

„Wyniki tego badania mogą pomóc w zrozumieniu względnej toksyczności sztucznych substancji słodzących i dostrzec ich potencjalnie negatywny wpływ nie tylko na bakterie jelitowe, ale także na całe środowisko” - podkreśla prof. Kushmaro.

Sztuczne słodziki są stosowane w ogromnej ilości produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych o obniżonej zawartości cukru. Wiele osób spożywa je, nawet o tym nie wiedząc. Zgodnie z najnowszymi danymi, sztuczne słodziki wpływają także na zanieczyszczenie środowiska - można je znaleźć w wodzie pitnej i powierzchniowej oraz w warstwach wodonośnych wód gruntowych. (PAP)