Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek farmacji
AI, czyli sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence), jest już obecna w większości dziedzin naszego życia. Zaawansowane algorytmy wykorzystuje się z powodzeniem również w medycynie i farmacji. Pierwsze leki opracowane przez te systemy są już testowane z udziałem ludzi.
To, co do niedawna wydawało się być dobrym pomysłem na scenariusz filmu z gatunku science-fiction, powoli staje się rzeczywistością. Sztuczna inteligencja konsekwentnie wchodzi do kolejnych gałęzi przemysłu.

Sztuczna inteligencja może pozwolić na przyspieszenie produkcji leków i badań klinicznych
Brytyjska firma farmaceutyczna Exscientia za pomocą algorytmu opracowała w zeszłym roku lek o roboczej nazwie DSP-1181. W Japonii rozpoczęto już badania kliniczne na pacjentach cierpiących na zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Przedstawiciele marki podkreślają, że użycie AI pozwoliło na skrócenie czasu pracy nad lekiem z kilku lat do roku.
Przykłady wykorzystania algorytmów komputerowych w produkcji leków można mnożyć. Ciekawym odkryciem mogą pochwalić się naukowcy z amerykańskiego MIT, którzy opracowali nowy antybiotyk — halicynę, określany również mianem superantybiotyku. Powstał on w całości dzięki umiejętności uczenia maszynowego. Sztuczna inteligencja sprawnie i szybko przeszukuje bazy związków chemicznych i opierając się na dostępnej wiedzy farmaceutycznej, skrupulatnie dobiera najlepsze połączenia, mając na uwadze ich niską toksyczność i wysoką skuteczność.
Sztuczna inteligencja to jednak nie tylko opracowywanie formuł substancji czynnych. Może ona spełniać wiele ważnych funkcji, w tym projektować badania kliniczne, rekrutować pacjentów na poszczególnych ich etapach, a także przejąć znaczną część obowiązków wynikających z zawiłego łańcucha sprzedaży i marketingu.
Sztuczna inteligencja a rynek farmacji: rok 2021 ma być przełomowy
Raport GlobalData sugeruje, że w 2021 roku sztuczna inteligencja całkowicie zmieni rynek farmaceutyczny. Poprawie ma ulec przede wszystkim wydajność procesów oraz produktywność korporacji. Z wyników ankiety przeprowadzonej w grupie 198 specjalistów z branży farmaceutycznej dowiadujemy się, że 36 proc. z nich nie ma wątpliwości, że algorytmy komputerowe będą miały największy wpływ na całą branżę leków. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: media społecznościowe, Big Data i IoT (tzw. Internet rzeczy).
Obecnie istnieje pilna potrzeba produkcji leków i szczepionek przeciwko COVID-19. To może stać się punktem zwrotnym dla firm farmaceutycznych, które rozwijają technologię sztucznej inteligencji w produkcji własnych leków. Coraz więcej marek (w tym np. GlaxoSmithKline i Novartis) nawiązuje współpracę z innowacyjnymi start-upami, które mogą zaoferować im nowatorskie rozwiązania, a przede wszystkim doświadczenie w pracy z AI. Analiza wykonana przez GlobalData wykazała, że od 2015 r. doszło do podpisania ponad 100 takich umów partnerskich. Tendencja ta rośnie w dynamicznym tempie. Do 2020 roku zaobserwowano wzrost liczby takich kontraktów o 575 proc.
Nie da się ukryć, że przemysł farmaceutyczny znalazł się pod dużą presją. W 2021 r. i kolejnych będziemy mogli obserwować, jak sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek leków. Czy w przyszłości uda nam się uniknąć długiego oczekiwania na skuteczny i bezpieczny lek? Czas pokaże.
Źródła:
- https://www.globaldata.com/artificial-intelligence-will-disruptive-technology-across-pharmaceutical-industry-2021-beyond/
- https://www.thelancet.com/journals/landig/article/PIIS2589-7500(20)30088-1/fulltext
- https://www.nature.com/articles/d41586-019-03846-0
- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0092867420301021
Źródło: Puls Medycyny