Szpital Praski z certyfikatem "Dobre relacje z pacjentem"

Maja Marklowska-Dzierżak
opublikowano: 25-03-2019, 16:58

Szpital Praski pw. Przemienienia Pańskiego w Warszawie jest jednym z 10 szpitali w Polsce, które ukończyły pomyślnie program edukacyjny "Dobre relacje z pacjentami". Dziś (25 marca) placówka podległa warszawskiemu samorządowi otrzymała certyfikat, który potwierdza, że zaangażowany w realizację tego projektu personel medyczny sprostał jego wymaganiom.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

"Dobre relacje z pacjentem" to autorski program firmy Next Medica, realizowany pod honorowym patronatem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Zyskał on akredytację Polskiego Towarzystwa Promocji Jakości Opieki Zdrowotnej w Polsce. Po zakończeniu tego projektu szpitale, które ukończą go z sukcesem, otrzymują certyfikat "Dobre relacje z pacjentami". Przyznaje go kapituła pod przewodnictwem prof. dr. hab. Marcina Wojnara, kierownika Katedry i Kliniki Psychiatrycznej WUM.

Uroczystość wręczenia certyfikatu "Dobre relacje z pacjentem" w Szpitalu Praskim
Zobacz więcej

Uroczystość wręczenia certyfikatu "Dobre relacje z pacjentem" w Szpitalu Praskim

Realizacja projektu trwa 19 tygodni. W tym czasie odbywają się szkolenia i warsztaty dla lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników medycznych, dla których przygotowano również kurs e-learningowy. Przez cały czas trwania programu "Dobre relacje z pacjentami" monitorowane są również doświadczenia pacjentów w relacjach z personelem medycznym.

Odbywa się to w formie krótkich wywiadów z pacjentami, którzy zostali wypisani do domu. Zadawanych jest im sześć pytań dotyczących trzech filarów budowania relacji: okazania pacjentom zainteresowania przez personel medyczny, prowadzenia zrozumiałej dla nich komunikacji oraz zaangażowania pacjenta w proces decyzji o wyborze postępowania medycznego. 

W Szpitalu Praskim 88 proc. pracowników medycznych ukończyło kurs e-learningowy, a następnie z sukcesem zdało egzamin. Monitoring doświadczeń pacjentów, prowadzony przez cały czas trwania projektu, pokazał, że personel tej placówki ma bardzo wysokie kompetencje w tym zakresie i jest godny zaufania. W sumie przeprowadzono 836 wywiadów z pacjentami. Od każdego z nich trzeba było uzyskać zgodę na udział w wywiadzie.

"Kontakt z pacjentem, niezależnie od specjalności lekarza i stanu pacjenta, jest podstawa każdego procesu terapeutycznego. Trudno byłoby pomóc większości naszych pacjentów bez dobrego kontaktu, bez zbudowania właściwej relacji i utrwalenia wzajemnej więzi. Zaufanie, jakie pacjent ma do personelu, zależy w dużej mierze od nas samych. Zależy od tego, jak traktujemy pacjenta, jak do niego podchodzimy, jak się z nim komunikujemy, jaki rodzaj informacji i w jaki sposób mu przekazujemy. Nasz kontakt z pacjentem powinien być zbudowany na tych filarach, na których opiera się poprawna komunikacja" - powiedział prof. Marcin Wojnar, wręczając certyfikat reprezentującej lekarzy Małgorzacie Reinholz-Jakólskiej, ordynator oddziału ginekologii, i pielęgniarce oddziałowej Elżbiecie Gorzkowskiej.

Szpital Praski jest drugim w Warszawie, który uzyskał certyfikat "Dobre relacje z pacjentem".

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Maja Marklowska-Dzierżak

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.