Symulatory przygotują studentów do pracy z pacjentami

Maja Marklowska-Dzierżak, Ewa Kurzyńska
opublikowano: 24-01-2018, 00:00

Za ponad 4 mln zł zostanie utworzone na Uniwersytecie Rzeszowskim nowoczesne Centrum Symulacji Medycznych, w którym praktyczne umiejętności będą zdobywać studenci pielęgniarstwa i położnictwa. Z kolei przyszli adepci tego kierunku na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach pierwsze zajęcia na symulatorach będą mieli już w tym roku.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W grudniu 2017 roku Ministerstwo Zdrowia i Uniwersytet Rzeszowski podpisały umowę, która gwarantuje, że w stolicy Podkarpacia powstanie Centrum Symulacji Medycznych, dedykowane przyszłym pielęgniarkom i położnym. Na ten cel będzie przeznaczone ponad 4 mln zł. Pieniądze udało się pozyskać z unijnego programu Power. 

„W 2018 roku mamy zaplanowane remonty i adaptacje pomieszczeń, które zostaną wykorzystane na potrzeby centrum. Kupimy 9 symulatorów wysokiej wierności oraz 30 fantomów i trenażerów medycznych. Umożliwią one studentom zdobywanie umiejętności praktycznych w bardzo komfortowych warunkach. W centrum powstaną sale wzorowane na salach szpitalnych, m.in. położnicza, ratunkowa czy przypominająca realia oddziału intensywnej opieki medycznej” — mówi Grzegorz Kucaba z Uniwersytetu Rzeszowskiego. 

Praktyki w centrum będą dla młodych ludzi pomostem między nauczaniem uniwersyteckim a pracą w placówkach systemu ochrony zdrowia. Zaletą zajęć praktycznych na symulatorach czy fantomach jest m.in. to, że trudne procedury medyczne można powtarzać tak długo, jak będzie to potrzebne do ich opanowania. „Zajęcia o takim profilu sprawiają, że studenci nabierają wprawy i wiary we własne umiejętności” — dodaje Grzegorz Kucaba. Centrum w Rzeszowie ma zacząć działać w 2019 roku. 

Już w bieżącym roku pierwsze zajęcia z użyciem fantomów odbędą studenci pielęgniarstwa i położnictwa Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Do dyspozycji będą mieli m.in. zaawansowany symulator kobiety rodzącej i noworodka, symulator do badania ginekologicznego oraz model macierzyński do oceny akcji serca i ułożenia płodu. 

Z myślą o kształceniu przyszłej kadry pielęgniarskiej, oprócz fantomu pacjenta dorosłego i zestawów do takich ćwiczeń, jak iniekcje czy profilaktyka przeciwodleżynowa, w centrum znajdzie się także fantom pielęgnacyjny osoby w podeszłym wieku, odwzorowujący szczegóły fizjonomii seniora.

„Symulacja medyczna jest metodą kształcenia uznaną na całym świecie. Prowadzenie zajęć praktycznych z jej wykorzystaniem umożliwia ćwiczenie procedur w bezpiecznym środowisku, w którym wielokrotne powtarzanie danej czynności, a nawet popełnianie błędów, nie zagraża bezpieczeństwu pacjenta” — tłumaczy lek. Janusz Michalak, kierownik Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM.

Jego zdaniem, jest to dynamicznie rozwijający się dział kształcenia medycznego. Wykorzystuje się tu trenażery i proste manekiny treningowe do nauczania poszczególnych umiejętności manualnych, np. intubacji dotchawiczej, wentylacji zastępczej czy wkłuć dożylnych. W użyciu są także bardziej zaawansowane elektronicznie symulatory ze specjalnym oprogramowaniem informatycznym, będące uosobieniem rzeczywistych pacjentów, dzięki którym można uczyć postępowania w rożnych przypadkach klinicznych.

„Zamiast symulatorów możemy też wykorzystać tzw. standaryzowanego pacjenta. Jest to aktor odtwarzający wyuczoną rolę pacjenta, przygotowaną wcześniej przez zespół prowadzący zajęcia w celu nauczenia badania podmiotowego i formowania relacji z pacjentem” — wyjaśnia Janusz Michalak.

Otwarcie nowego centrum pozwoli zwiększyć liczbę zajęć praktycznych, prowadzonych z wykorzystaniem symulacji medycznej do 5 proc. ogólnej liczby godzin dydaktycznych dla kolejnych kierunków studiów. Umożliwi także szersze wdrożenie egzaminów typu OSCE (objective structured clinical examination), czyli obiektywnego ustrukturyzowanego egzaminu klinicznego.

Przy Śląskim Uniwersytecie Medycznym powstaje również centrum symulacji przeznaczone dla przyszłych lekarzy i stomatologów w Zabrzu. Będzie ono wyposażone m.in. w 54 unity stomatologiczne. W sumie oba centra zostaną zaopatrzone w 13 zaawansowanych symulatorów pacjenta oraz ponad 100 fantomów i modeli szkoleniowych.

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Maja Marklowska-Dzierżak, Ewa Kurzyńska

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.